Er is wellicht geen algemener gespreksonderwerp dan het weer. Iedere dag is er een weersverwachting op radio, televisie, internet en de smartphone. Gaat het regenen of blijft het droog? Tegenwind of rugwind op de fiets? Elfstedentocht of strandweer?
De weersverwachting
Het opstellen van de weersverwachting begint met het registreren van het weer. Daarvoor zijn er weerstations in het leven geroepen. In dit lesidee gaat u met uw klas de officiële weergegevens van een KNMI-weerstation verwerken in Excel. De opdrachten zijn geschikt vanaf 3vwo en redelijke kennis van Excel is een vereiste – in het bijzonder grafieken maken. Voor uw leerlingen is er een opdrachtenblad met vragen en opdrachten en een hulpblad. Voor u een docentenblad met de uitwerkingen.
Keuze
U kunt ervoor kiezen om met uw leerlingen een of meerdere onderdelen te verwerken in een lege Excel-map. Ook zou u gebruik kunnen maken van de gedeeltelijk ingevulde werkmap en die aanvullen met de eigen waarnemingen van leerlingen of opgehaalde data.
Als voorbeeld zijn de gegevens van het weerstation op luchthaven Eelde (Groningen Airport) over de maand januari 2012 uitgewerkt in de bijgevoegde pdf.