Kunsthistorici Beth Harris en Steven Zuckerman startten in 2005 hun blog Smarthistory omdat ze studieboeken voor kunstgeschiedenis te moeilijk en saai vonden en omdat niet tevreden waren met de online materialen die uitgevers publiceerden.
Ze wilden een gratis applicatie maken, open en zonder passwords of andere beperkingen en die uitnodigt tot co-creatie en discussie. De vorm die ze hebben gekozen is de discussie zelf. Op de site staan 233 korte video’s over kunstwerken waarbij buiten beeld twee kunsthistorici in discussie gaan. Dat levert aardige praatjes op, die uitnodigen tot eigen gedachten en beeldvorming. Ik heb altijd een beetje moeite met het luisteren naar Amerikaanse knijpstemmen, maar als je daar doorheen luistert steek je er veel van op. En leerlingen hebben helemaal geen moeite met Amerikaanse accenten, eerder met Brits Engels.
Binnenkort komen de makers met een eigen app (Rome, A first look). Op de site is ook een pagina aangemaakt met handige tips & tools voor ‘Teaching with images’. Erg de moeite waard, deze site.
Chemsoc Timeline is een tijdbalk van natuur- en scheikundige ontdekkingen en ontwikkelingen, met de nadruk op scheikunde. Per onderwerp is er een pagina met een sprekend beeld of kunstwerk en links naar sites met de belangrijkste wetenswaardigheden. De eerste is natuurlijk de oerknal en de laatste gaat over de toepassing van kernfusie. Daartussen ongeveer 140 pagina’s met onderwerpen als de komeet Halley (met het plaatje erbij van het tapijt van Bayeux uit 1066, waar Halley op te zien is), Volta’s uitvinding van de batterij, de ontdekking van de moleculaire structuur van benzeen door Kekulé, de Van der Waalsvergelijking en de uitvindingen van Lycra, Kevlar, Nutrasweet en… Viagra. Die mag u zelf zoeken.
Ik schreef er al eens over: Wolfram Alpha, de feiten- en rekendatabase die meer een vraagbaak is. Stel een vraag – in het Engels – en je krijgt meestal een zeer adequaat en feitelijk antwoord. W.A. lost iedere som of formule op, maakt barcodes, kent van alle dieren en planten de Latijnse naam en de plaats in de taxionomische indeling, kent geboortedata van beroemdheden enz. Ik kom nog weinig mensen tegen Wolfram Alpha gebruiken, daarom zou ik graag van u wat voorbeelden van het gebruik van W.A. in het onderwijs lezen, zo die er zijn?
Het Museum for Science + industry in Chicago heeft een aardige website met online science. Daar staat o.m. een leuk groen projectje op over het aanleggen van een tuintje in een plastic handschoen en je kunt online een robotje bouwen in een Simple Machines game.
Bij edu/literatuur/en nog veel meer-blogger Janien Benaets las ik over Meldpunttaal nl be. ‘Op het Meldpunt Taal werken taalgebruikers en onderzoekers samen om alle ontwikkelingen rond de Nederlandse taal vast te leggen’. En dat klopt, Taalunie, Van Dale, Onze Taal, Meertens Instituut enz. doen allemaal mee. In feite is het een zeer gebruiksvriendelijke portal voor alles over het Nederlands. Erg fijne site voor docenten Nederlands en andere taalverslaafden. Ik ben er gauw mijn favoriete dooddoeners gaan melden, dat kan je er namelijk: taalobservaties melden.
Twitter voor digibeten en onderwijsgevenden is een nieuwe site van Rein Bijlsma. U twittert of u twittert niet en dat is allemaal OK, maar als u niet twittert omdat het gedoe lijkt maar u wel zou willen, is deze site een fijn laagdrempelig springplankje. Met veel links naar allerlei onderwijsgetwiet.