Links van de week
Ik was naar de presentatie van het boek De verzamelde werken van T.S. Spivet van Reif Larsen, georganiseerd door uitgeverij Ailantus. Het enorm geestige boek is al een aanrader, zeker ook voor leerlingen aangezien de hoofdpersoon een slimme jongen van 12 is, een uitstekend rolmodel dus.
Bekijk ook vooral de site van het (oorspronkelijk Engelstalige) boek.
Floris Kaayk maakte ook deel uit van het programma. Floris is beeldend kunstenaar en hij maakt korte films. En wat voor films. Als je je leerlingen wilt inspireren tot het maken van films, of tot het schrijven van bizarre verhalen, of tot het knutselen met hergebruikmaterialen, of tot een filosofische zoektocht naar de zin en onzin van het leven: laat ze de films van Floris Kaayk zien! Mijn favoriet is The Order Electrus, maar Metalosis Maligna is ook geweldig. Bovenaan de homepage van Floris staat een link naar de films.
Suzanne Kats tweette (twitterde? twat?) de opmerking: ‘hooked on Prezi’. Ik kom Prezi vaker tegen in blogs en ben maar eens gaan kijken. Ontdekking! Prezi is een programma om presentaties mee te maken, maar het is echt iets totaal anders dan Powerpoint, of Keynote wat toch ook geen kinderachtig dingetje is. Het bevrijdt je direct van het idee ‘presentatie is serie’, wat je doet inzien dat je net zo aan de ouwe diashow vastzat als de auto aan de vorm van de koets. Wat het is laat zich het best zien via een prezi, daarom hier de Ontdekkingsreizen-prezi van Dries van Gils, docent geschiedenis aan het Lucernacollege te Melle, België. Margreet van den Berg schreef er in maart ook al over, met leuke voorbeelden.
Ook weer via twitter (@c4lpt oftewel Jane Hart) werd ik geattendeerd op wordnik. Een database (beta-versie) vol met woorden, in alle talen. Je typt een woord in het zoekscherm en je krijgt een betekenis, voorbeeldzin, gerelateerde woorden, plaatjes, statistieken, uitspraak en zelfs een anagram. Je krijgt niet altijd alles en soms krijg je niks. ‘Keuken’ gaf een boel, maar ‘keukenkastje’ weer niks. Het aardige is: je kunt je registreren en vanaf dat moment bijdragen (wie gaat keukenkastje leveren?). Dat is wel nodig ook, want de voorbeeldzinnen lijken wel met babel fish gemaakt. Voor Engelse woorden werkt ‘t uitstekend overigens. Toch weer een mooi voorbeeld van co-creation.
Hoe interesseer je kinderen voor bèta en techniek? Nou, bijvoorbeeld met een reclamecampagne.
Waarschijnlijk ouwe koek voor aardrijkskundedocenten, maar ik heb er in ieder geval al één economiedocent mee verblijd en misschien zijn er meer gamma-docenten die de site De Nieuwe Kaart nog niet kennen. Wat het is: ‘De Nieuwe Kaart van Nederland is hét totaaloverzicht van geplande ruimtelijke ontwikkelingen en functionele veranderingen in Nederland. Het gaat om een integraal overzicht waarin elk type functie/ thema gestructureerd ondergebracht wordt (wonen, werken, water, natuur, infrastructuur). De Nieuwe Kaart richt zich op toekomstige ontwikkelingen; nieuwe plannen worden continu opgevraagd, gerealiseerde plannen worden verwijderd van de Nieuwe Kaart.’ Leuk voor onderzoek in de eigen omgeving. Kijk ook even hier: wilde plannen, oud en nieuw.
Misschien leeft het nog niet zo erg op uw school, maar er is een nieuwe wet in voorbereiding, of eigenlijk een artikel dat wordt toegevoegd aan de wet op het voortgezet onderwijs: het Artikel 29a: Professionele deskundigheid en verantwoordelijkheid leraren. Wij zijn benieuwd naar uw visie op dit wetsartikel-in-wording en wat het voor u zou kunnen betekenen. Ruimte of Regelzucht? Reacties graag naar: klik hier.
Allerlei informatie is te vinden op de site van het ministerie maar ook bij BON is er al over geschreven.
Via een tweet van edublogger Pierre Gorissen over gelukkige getallen, kwam ik op de Wiki-pagina over recreatieve wiskunde. De Möbiusband, een van mijn favoriete vormen staat er bij, een fijn ding om wiskunde en beeldende vakken mee te integreren. Doorlinken naar de Engelstalige wiki levert alle bijbehorende plaatjes op en nog veel meer
Toetje: een geestige actie van Gookie en de PLUS voor zij die het net niet of nog niet gehaald hebben.