Home » Maak je lessen Engels boeiender

Maak je lessen Engels boeiender

Student steekt haar hand op in de Engelse les

Gebruik jij de methode All Right en wil je je lessen verdiepen? Dan heb je waarschijnlijk de actuele lessen voor Engels op Onderwijsvanmorgen.nl al gevonden. Behalve dat de actualiteit je lessen boeiender en leuker kan maken, is bezig zijn met het nieuws sterk verbonden met persoonsvorming en burgerschap.

Gebeurt er iets opvallends in het nieuws, dan zitten de auteurs van Onderwijs van Morgen erbovenop om er interessante opdrachten voor in de les van te maken. Iedere maandag om 09.00 uur staat er op Onderwijs van Morgen een nieuwe actuele opdracht voor Engels, die inspringt op wat er speelt in de wereld. Van bizar wereldnieuws tot TikTok-trends en de Olympische Spelen.

De opdrachten zijn bedoeld als korte afwisseling in je les, om de kijk- en luistervaardigheid van leerlingen te trainen. Zo krijg je de koppies er weer bij. Je vindt ze bij de de actuele lessen in tabblad De Docent op Onderwijsvanmorgen.nl. 

Leren over jezelf

Er zijn verschillende redenen om het nieuws in je lessen te verwerken, volgens Ina Bruining, uitgever van lesmethode All Right. ‘Taalonderwijs draait niet alleen om het leren van een taal, maar ook om het sterker in de wereld te staan.’ Ze legt uit dat goed onderwijs uit een drieslag bestaat: Kennis en vaardigheden (kwalificatie), normen, waarden, tradities en praktijken (socialisatie), en het ontdekken en ontwikkelen van wie je bent als persoon (persoonsvorming). Door de wereld vanuit verschillende perspectieven te bekijken en te bevragen, leer je ook over jezelf. Zo ontwikkel je zelfkennis. ‘Leerlingen van gedachten laten wisselen over actuele onderwerpen laat ze sterker in de wereld staan en dat is het belangrijkste doel van onze methodes. Het maakt de lessen relevanter en de leerlingen voelen zich serieuzer genomen. Dat werkt motiverend.’

Niet van huis uit meegekregen

Binnen Malmberg is door Neerlandicus Maud Weijers onderzoek gedaan naar het belang van de actualiteit in taallessen. Hiervoor zijn negen docenten bevraagd. Zij vinden dat leerlingen op school in aanraking zouden moeten komen met actualiteiten, omdat het belangrijk is dat ze weten wat er speelt in de wereld en niet alle leerlingen dit van huis uit meekrijgen. Maud schrijft: ‘Door te werken met nieuwsteksten kunnen leerlingen leren onderscheid te maken tussen feiten en meningen en deskundige en minder deskundige bronnen. Daarnaast kunnen actualiteiten discussies in de klas losmaken. Aan de hand daarvan kunnen de leerlingen hun (overtuigende) mondelinge vaardigheden trainen en leren ze luisteren naar en omgaan met andere meningen en invalshoeken.’

Klaarstomen voor de maatschappij

Daarnaast gaat de actualiteit hand in hand met burgerschap. ‘Het is belangrijk dat jongeren op school niet alleen vakkennis en vakspecifieke vaardigheden opdoen, maar ook sociale en maatschappelijke vaardigheden’, concludeert Maud op basis van haar onderzoek. ‘Dat is niet alleen belangrijk voor de leerling zelf, maar ook voor de samenleving. Er is namelijk een sterke behoefte om het burgerschapsgevoel in de samenleving te versterken om ervoor te zorgen dat iedereen zich bij elkaar en bij de samenleving betrokken voelt. Het onderwijs heeft dan ook de verantwoordelijkheid om jongeren klaar te stomen om een maatschappelijke, politieke en economische bijdrage te leveren aan de samenleving.’

Volgens Ina zoeken veel docenten zelf actuele bronnen. ‘Maar onder druk van de tijd is dat niet elke docent gegeven. Voor die docenten biedt Malmberg actualiteit op Onderwijs van Morgen aan, ook omdat we weten dat leerlingen door actuele inhoud buiten de methode om geactiveerd worden, wat ook vaak leidt tot waardevolle gesprekken in de klas.’

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.