Het klinkt je vast bekend in de oren: op een gemiddelde basisschool vind je meer vrouwen dan mannen in de teamkamer. Veel meer zelfs, want slechts 13% van de leerkrachten in het basisonderwijs is een man. De ChristenUnie roept met een motie op tot verandering en wil meer mannelijke leerkrachten. ‘We willen voorkomen dat de leraar voor de klas een zeldzaam en uitstervend fenomeen wordt.’
Een op de acht leerkrachten is een man en dat is te weinig, zo vindt ook een merendeel van de Tweede Kamer. Zij hebben aangegeven mee te willen stemmen met de motie waarin het kabinet en de onderwijsinstellingen worden opgeroepen dit te gaan regelen. ‘Ook mannelijke rolmodellen zijn nodig’, zei ChristenUnie-Kamerlid Don Ceder vorige week. Daarom moeten onderwijs en politiek een doel stellen: in 2035 zouden drie op de tien afgestudeerde pabo-studenten man moeten zijn.
Meer dan een rolmodel
Het is goed dat het besproken wordt, maar alleen met zo’n motie halen ze dat doel natuurlijk niet, zegt oud-lector Onderwijskunde Gerda Geerdink. ‘Een paar jaar geleden was er een motie om de pabo te splitsen in een boven- en onderbouwopleiding. Maar daar ben je er ook niet mee. Ik denk dat de veranderingen meer op de vloer moeten plaatsvinden.’
Geerdink deed jarenlang onderzoek naar de rol van de man in het onderwijs. En zo weinig mannen, dat is niet goed. Meesters dienen niet alleen als rolmodel, ze brengen ook andere interessegebieden mee de klas in; ICT, techniek of sport bijvoorbeeld. Daar stemt Lennox van basisschool de Saffier mee in. ‘De meester praat meer over voetbal en de juffen doen iets meer spelletjes’, vertelt hij aan het Jeugdjournaal wanneer ze vragen naar de verschillen tussen meesters en juffen.
Hij-instromers en Paboys
Een van de veranderingen die op de werkvloer al zijn ingezet is het opleidingstraject pabo-ALO. Deze combinatie van de pabo en de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO) zorgt ervoor dat de student in 5 jaar twee bachelordiploma’s behaalt. Ze kunnen daarna zowel in het klaslokaal als tussen de dikke matten en trapezoïde aan de slag. Het traject begon op de Hogeschool van Arnhem-Nijmegen (HAN) en is inmiddels over een zestal hogescholen uitgerold. De opleiding lijkt naast enthousiaste studenten ook een positief effect te hebben op het aantal mannelijke leerkrachten. De verhouding tussen mannen en vrouwen is zo goed als gelijk, vertelt HAN-docent Koen Jansen.
Meer mannen voor de klas, dat kan zeker geen kwaad, zegt ontwikkelingspsycholoog Steven Pont in een interview met Radio1. Hij benoemt in het gesprek initiatieven als de ‘Paboys’ en de ‘hij-instromers’. In dat laatste project worden mannen uit fysiek zware beroepen aangemoedigd om nog 10 tot 15 jaar in de maatschappij mee te draaien als leerkracht.
Ook Stichting Meestert! zet zich actief in voor het aanpakken van het tekort. Het initiatief verbindt meesters, studenten en zij-instromers, geeft voorlichting en lanceert ludieke acties. Het doel is duidelijk: ‘om te luisteren, met elkaar in gesprek te gaan en vooral om verleid te worden de pabo te gaan doen. Op weg naar een baan waarbij je iedere dag influencer bent voor heel veel kinderen.’