Home » Mbo-docent Kirsten Cuppen start campagne ‘Hoezo laag opgeleid?’

Mbo-docent Kirsten Cuppen start campagne ‘Hoezo laag opgeleid?’

Mbo-docent Kirsten Cuppen werd in december verkozen tot Leraar van het jaar 2021. Een belangrijke en eervolle titel, want een jaar lang is ze ambassadeur voor de mbo-sector. Een rol die haar op het lijf is geschreven. Met de campagne ‘Hoezo laag opgeleid?’ komt ze op voor mbo’ers die te maken hebben met vooroordelen en nog te vaak én onterecht als ‘laag opgeleid’ of ‘lager geschoold’ worden bestempeld.

Vooroordelen hebben invloed op het zelfvertrouwen

Kirsten Cuppen geeft Nederlands en studieloopbaanbegeleiding aan mbo-studenten op ROC Tilburg. Deze jongeren hebben dagelijks te maken met vooroordelen over het mbo. Kirsten wil daar voor eens en altijd vanaf. Woorden als ‘laag opgeleid’ of ‘dom’ hebben namelijk gevolgen voor het zelfvertrouwen van jongeren. Dat begint al op de basisschool, weet Kirsten uit ervaring. Voordat ze aan de slag ging op het ROC, werkte ze in het primair onderwijs. ‘In het basisonderwijs is er vaak meer waardering voor een leerling die naar het vwo gaat dan een kind dat vmbo-advies krijgt. Daar heb ik erg mee geworsteld. Waarom zou je teleurgesteld zijn als je kind naar het vmbo gaat? Daar moet je óók gewoon trots op zijn.’

‘Kies liever voor praktisch of theoretisch opgeleid’

Als je steeds hoort dat je laag bent opgeleid, ga je dat volgens Kirsten vanzelf geloven. ‘Jongeren krijgen daardoor het gevoel dat ze minder zijn, terwijl dat niet zo is. Het moet niet gaan over je opleidingsniveau, maar over je talenten. De een is theoretisch sterk, een ander juist heel creatief of technisch. En dat is allemaal waardevol. In plaats van laag of hoog opgeleid, kun je daarom beter kiezen voor termen als praktisch of theoretisch opgeleid.’ Daarnaast denken veel mensen volgens Kirsten dat mbo’ers ‘moeilijke jongeren’ zijn, dat ze geen interesse hebben in school en niet gemotiveerd zijn. ‘Als je studenten en hun talenten op de juiste manier weet te triggeren, zijn ze juist wél gemotiveerd. Daarom trekt het mbo mij zo. De focus ligt nog te vaak op wat jongeren niet kunnen. Ik wil ze laten inzien wat ze juist wél kunnen. Dat is de rode draad in mijn werk.’

Posters en video’s tonen succes van mbo-studenten

Met de actie ‘Hoezo laag opgeleid?’ wil ze al die verkeerde opvattingen over mbo’ers veranderen. Voor de campagne heeft ze in samenwerking met collega’s Lucelle Comvalius en Wendy Dinkelberg posters laten maken. Daarnaast plaatst Kirsten op haar LinkedIn pagina wekelijks het verhaal van een mbo-student. In de bijbehorende video’s op YouTube vertellen zij over hun weg naar een mbo-diploma, de skills en talenten die goed van pas komen en het werk dat ze nu doen. Zo werkt Ruud (23) nu als verkoopadviseur bij een autobedrijf en Sandra en Diana (21) als verpleegkundigen in het ziekenhuis. Ook is Kirsten te horen in aflevering 105 van de podcast ‘Professional vanuit je hart’. Daarin vertelt ze onder meer over de campagne en het door haar bedachte Talentenpaspoort, een ‘digitaal groeidocument’ waarin de focus niet ligt op cijfers, maar op kwaliteiten en skills van studenten.

Campagne ‘Hoezo laag opgeleid?’ maakt een hoop reacties los

De campagne loopt nu een maand en maakt een hoop reacties los. Kirsten: ‘Ik krijg vooral veel positieve reacties, maar er is soms ook kritiek. Iemand vroeg mij: waarom besteed je hier aandacht aan, de term ‘laagopgeleid’ wordt toch nog amper gebruikt? Dan geef ik een aantal voorbeelden, zodat iemand aan het denken wordt gezet. Veel mensen hebben geen kwade bedoelingen en zijn zich er niet bewust van dat ze nog steeds de termen ‘laag’ en ‘hoog’ gebruiken. Ik hoop daarom dat mijn boodschap zich als een olievlek zal verspreiden. Dat meer mensen gaan inzien hoe waardevol iedereen voor de samenleving is, of je nou (v)mbo of vwo doet.’

Wil je meedoen met de campagne ‘Hoezo laag opgeleid’? Stuur Kirsten een bericht op LinkedIn en bestel gratis een set posters inclusief lesbrief voor het voortgezet onderwijs en mbo.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.