Eerstejaars mbo-studenten worden steeds vaker verwelkomd tijdens de introductieweken die voorheen exclusief bedoeld waren voor hogeschool- en universiteitsstudenten. Steden zoals Utrecht, Groningen, Leeuwarden, Maastricht en Leiden bieden dit jaar programma’s aan die volledig of gedeeltelijk toegankelijk zijn voor mbo’ers. Hoewel deze verschuiving een stap vooruit is naar inclusie, lijkt de interesse van mbo’ers om deel te nemen nog bescheiden te zijn.
Mondjesmaat deelname door mbo-studenten
Kort voor de aanvang van de introductieweken hebben ongeveer tweehonderd mbo-studenten zich aangemeld door het hele land, wat neerkomt op een gemiddelde van ongeveer veertig aanmeldingen per studentenstad. Dit blijkt uit een rongang van NU.nl. In vergelijking met de duizenden hbo- en wo-studenten die jaarlijks deelnemen, is dit aantal dus aanzienlijk lager.
Verschillende factoren kunnen bijdragen aan deze terughoudendheid onder mbo-studenten. Omdat mbo-studenten doorgaans jonger zijn wanneer ze aan hun studie beginnen en vaak kiezen voor opleidingen dichter bij huis, voelen ze mogelijk minder behoefte aan de introductieweken die vaak gericht zijn op het leren kennen van een nieuwe stad en omgeving. Daarnaast begint het mbo-schooljaar later dan het universitaire collegejaar, waardoor de introductieweek voor mbo’ers midden in hun vakantieperiode valt.
Nieuwe traditie vergt tijd
Joyce van der Wegen van het Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO), benadrukt dat het belangrijk is om niet alleen mbo-studenten uit te nodigen voor dergelijke evenementen, maar hen ook actief te betrekken bij de organisatie ervan. Ze wijst erop dat inclusie meer betekent dan alleen aanwezig zijn; het gaat erom dat mbo-studenten ook daadwerkelijk kunnen deelnemen en zich welkom voelen.
“We zijn met zijn allen een nieuwe norm aan het vaststellen, namelijk dat mbo-studenten in gelijke mate moeten kunnen deelnemen aan het studentenleven. Zo’n grote verandering is zelden in een jaar voltooid.”
Utrechtse wethouder Dennis de Vries in Trouw
Hoewel de lage opkomst onder mbo-studenten in deze introductieweken misschien ontmoedigend lijkt, benadrukken onderwijsdeskundigen dat deze verschuiving in denken en cultuur een proces van tijd is. Het betrekken van mbo’ers bij introductieweken is een belangrijke stap in de richting van een meer inclusieve hoger onderwijssysteem, waarin gelijke kansen worden geboden aan studenten van verschillende onderwijsniveaus. Het is een stap die, hoewel bescheiden, toch aangeeft dat de weg naar inclusie is ingeslagen.