Ondanks het feit dat deze site vooral bedoeld is voor docenten vo, is het mooi om te zien dat ook een aantal leerlingen deze website bezoekt. In de reacties van vorige week stond een uitvoerige reactie op een van mijn artikelen van Robert van Hoesel. Een blijkbaar ijverig mannetje dat zo zijn eigen visie heeft op waar het onderwijs van morgen heen moet gaan.
Natuurlijk heb ik direct even de website van Robert bekeken, want ik was benieuwd wat voor bedrijf hij eigenlijk had opgezet. Dit naast zijn school. Hij is immers 16 jaar en leerplichtig, maar heeft zichzelf naast school de nodige vaardigheden bijgebracht. Jawel. In het vakgebied waarin ik ook een bureau heb. Marketingcommunicatie dus.
Dat bracht me eigenlijk op een probleem waar je als ondernemer vandaag de dag mee te maken hebt: past het huidige leersysteem nog wel bij de wensen en eisen van het bedrijfsleven? Robert heeft zichzelf wat grafische vaardigheden bijgeleerd zodat hij creatief kan zijn en bijvoorbeeld websites kan bouwen voor anderen. En ik wed dat hij daar sneller en beter mee kan omgaan dan iemand van bijvoorbeeld 35 jaar.
Het vak van marketingcommunicatie verandert in een razend tempo. Marketeers willen “het nieuwe marketing” en dat betekent veel meer inzet van nieuwe media zoals internet (waarom noemen we dit nog nieuw eigenlijk?), games en mobiele en retail-devices. De meeste reclamebureaus kunnen deze ontwikkelingen niet meer bijhouden en blijven beperkt tot massamedia.
Zelf ben ik 2 jaar geleden een bureau gestart dat zich vooral wil positioneren als het “nieuwe soort” bureau. En dat heeft ook consequenties. Want je moet werken met jonge mensen. De oudste medewerker is 34 jaar. Misschien jong, maar eigenlijk al behoorlijk oud. Want jongeren zoals Robert weten precies wat er leeft, hoe je social media naar je hand kunt zetten, hoe je het beste kunt flirten in deze nieuwe tijd, hoe je snel gegevens kunt achterhalen etc.
Eigenlijk zou ik willen werken met jongeren tussen de 18 en 22 jaar. Maar je merkt ook dat het voortgezet onderwijs nog steeds blijft hangen in de “oude vakken”. En dat jongeren zich meestal niet meer kunnen vinden in die vakken. Natuurlijk moet iedere leerling een goede basis hebben van alle vakken. Maar waar in mijn tijd maatschappijleer een onderschoven kindje was, zou ik nu maatschappijleer als belangrijkste vak bestempelen. En zou ik voorstellen om vakken als “dynamische media” en “interaction” te introduceren. Vakken waarin gebruik van media zoals internet en mobiele telefoons centraal staat. Waar wordt gesproken over de rol van games in het leven van (vooral) jongeren. En hoe interactie verandert. Niet alleen tussen mensen maar ook tussen apparaat en mens.
Functies binnen het bedrijfsleven zijn niet meer zo makkelijk in te delen als 20 jaar geleden. Je merkt dat de opleidingen ook niet meer aansluiten op het soort werk dat werkgevers vandaag de dag eigenlijk willen. Worden leerlingen in het voortgezet onderwijs wel goed wegwijs gemaakt wat betreft de banen van de toekomst? Is er iemand in uw klas die graag “interaction designer” wil worden? Of “motion designer”, “flasher”, “creatieve strateeg” of “crossmediale creatief”?
Ik vind dat leerlingen nieuwe vakken moeten krijgen en dat ze net als Robert ook op school gehoor moeten krijgen. Is het niet door de docenten, dan door de bedrijven die samenwerken met de scholen. En dan bedoel ik niet al die grote bedrijven met hun archetype functies. Maar bedrijven die continu de nieuwe ontwikkelingen in de maatschappij “aanraken”.
Dus: graag meer maatschappelijke lessen s.v.p.