Home » Meer werkgeluk op Klassewerkplekken

Meer werkgeluk op Klassewerkplekken

Uit het onderzoek van Klassewerkplek komen scholen naar voren waar leerkrachten héél graag werken. Nadere analyse laat zien dat deze scholen op een aantal vlakken bijzondere resultaten behalen: minder werkdruk, meer respect van ouders, meer ruimte voor de eigen ontwikkeling. Hoe doen die scholen dat?

WAT IS KLASSEWERKPLEK?
Klassewerkplek is een onderzoek dat wil bijdragen aan een oplossing voor het lerarentekort, door voorbeeldscholen aan te dragen waar het voor leerkrachten ideaal is om te werken. Op die scholen zou de uitstroom van leerkrachten minimaal moeten zijn. De belofte van Klassewerkplek is om deze scholen te ondersteunen met de werving, mochten ze toch vacatures hebben. En wat blijkt: Klassewerkplekken hebben niet tot nauwelijks vacatures. Zijn zij immuun voor de problemen van het lerarentekort? Wellicht. In ieder geval past het goed bij de slogan van Klassewerkplek. Want een Klassewerkplek, dat is een school waar leerlingen overgaan, en leerkrachten blijven zitten.

Werkgeluk

In januari 2020 hield Klassewerkplek de eerste editie van het jaarlijkse onderzoek naar werkgeluk onder leerkrachten in het primair onderwijs. Omdat er al decennialang wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar (werk-)geluk, is het mogelijk om te voorspellen waar mensen gelukkig van worden. Die kennis is gebruikt om het onderzoek van Klassewerkplek vorm te geven.

Respect van ouders

Uit het onderzoek van Klassewerkplek blijkt dat er iets bijzonders aan de hand is. Van alle leerkrachten in het primair onderwijs geeft gemiddeld 59% aan dat ze vaak of altijd respect ervaren van ouders. De top 3-scholen uit het onderzoek van Klassewerkplek scoren hier met maar liefst 83% veel hoger. Hoe kan het dat het respect voor leerkrachten op deze scholen zoveel meer is?

Nauwelijks werkdruk

Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook iets interessants rondom het thema werkdruk. Gemiddeld zegt 61% van de leerkrachten dat ze vaak of altijd een goede werk-privébalans ervaren. Voor de top 3-Klassewerkplekken van 2020 ligt dit percentage maar liefst op 88%! Hoe is het mogelijk dat deze scholen zich zo positief onderscheiden ten opzichte van de rest? Wat doen zij anders?

Eigen ontwikkeling

Eén van de zaken die naar voren kwam als belangrijk voor het werkgeluk van álle leerkrachten is de mogelijkheid om de eigen expertise verder te ontwikkelen. Kennelijk hebben leerkrachten een grote intrinsieke motivatie om iedere dag een beetje beter te worden in het vak. Zij zijn ook bereid daar tijd en energie in te steken. Gemiddeld geeft 53% van de leerkrachten aan dat ze vaak of altijd voldoende tijd en ruimte hebben om aan de eigen ontwikkeling te werken. Dat is net iets meer dan de helft. Ook hier is er een bijzondere score bij de top 3-basisscholen van Klassewerkplek: maar liefst 86% van de leerkrachten geeft aan vaak of altijd voldoende tijd en ruimte te hebben voor de eigen ontwikkeling.

De kracht van zelfverantwoordelijkheid

Wat doen deze scholen anders waardoor ze hoog scoren op deze belangrijke onderwerpen? In gesprek met de schoolleiders van deze scholen keert een aantal thema’s steeds weer terug. Zij investeren veel tijd in het luisteren naar en leren kennen van de leerkrachten in hun team. Daarbij behandelen ze de leerkrachten als professionals: mensen die prima weten hoe ze invulling moeten geven aan goed en steeds beter onderwijs. De rol van de schoolleider gaat dan vooral over:

  • richting en kaders geven (waar wil de school heen binnen welke mogelijkheden?)
  • doelen stellen (wanneer is de school succesvol?)
  • uitdagen en motiveren (hoe help ik jou als leerkracht het beste uit jezelf te halen?)

Opvallend genoeg gaat dit dus gepaard met een grotere verantwoordelijkheid bij de leerkracht zelf. Hij of zij krijgt het vertrouwen om die verantwoordelijkheid zelf in te vullen.

Hoe staat het met het werkgeluk op jouw school? Zou jij ook voor geen goud ergens anders willen werken? Of kan jouw school nog stappen zetten op het gebied van werkgeluk? Deel je ervaringen met ons via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.