Het artikel over leerstijlen, Meten is Weten, heeft behoorlijk wat lezers getrokken en heeft ook tot heel wat reacties geleid. Deze reacties kwamen niet alleen binnen via deze site, maar ook per mail of telefonisch. Er was slechts één reactie die wees op de gevaren van testen: ‘Plaatsen we leerlingen niet in bepaalde hokjes zoals IQ-tests dat doen? Gaan we weer niet een onderscheid maken tussen domme, minder domme en zelfs slimme kinderen?’, zo vroeg een lezer zich af.
In mijn jeugd waren ze daar heel goed in. Op mijn lagere (jongens)school hadden we in de vijfde en zesde klas een slimme rij voor jongens die voorbestemd waren voor HBS of Gymnasium. Opvallend was dat in deze rij bijna alleen maar jongens zaten van succesvolle ouders, waarvan veel vaders (ja, alleen vaders) op de Universiteit van Leiden werkten. Intelligentie werd in die tijd nog overduidelijk genetisch en via maatschappelijke status doorgegeven! Dat ik daar als zoon van een eenvoudige tuinman met 9 kinderen tussen zat, vind ik nog steeds verbazingwekkend.
In de middelste rij zaten jongens die voorbestemd waren voor de MULO (mavo). Heel typerend kwamen deze vooral uit de middenstand. En over die laatste twee rijen zullen we het maar niet hebben. God schiep immers de standen en die bepaalden je plaats in het leven.
Gardner verwerpt het algemeen gebezigde concept “intelligentie”, omdat het uitgaat van de idee dat ieder individu hierover in meerdere of mindere mate beschikt. Gardner heeft veel bewijs verzameld dat er op wijst dat elk mens over een uniek cognitief profiel beschikt van meervoudige intelligenties.
Daarom was ik blij met de mail die ik kreeg van Rien Verkoeijen van het Blariacum College in Venlo/Blerick. Zij schreef dat zij les geeft aan een vmbo/lwoo, dat zij ook met meervoudige intelligenties werkt en dat zij daar heel succesvol mee is. En….dat haar kinderen er trots op zijn prestaties neer te zetten, ook op cognitief gebied. Rien eindigde met de woorden: ‘Met plezier en enthousiasme gaan we onze kids eens in het zonnetje zetten. Ik zal z.s.m. contact met u opnemen. Ik krijg hier energie van.’
Het volgende artikel zal dan ook gaan over mijn bezoek aan het Blariacum College. Inmiddels heb ik al afspraken met scholen door het gehele land, van Kerkrade tot Veendam. Ik ben ervan overtuigd dat op al deze scholen zal blijken dat de door mij vaak geciteerde Prof. Luc Stevens gelijk had. ‘Uit onderzoek blijkt dat de resultaten van leerlingen een weerspiegeling zijn van de verwachtingen van leraren’.