Zomervakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het afgelopen schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten – zowel in interviews en artikelen als in de comment-sectie – passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van het afgelopen schooljaar. Met in deel 1 onder andere de artikelen ‘De introverte leerling in een extraverte wereld’ en ‘Onderwijs en technologie: 5 belangrijke ontwikkelingen’.
Zinvol internetten: de MOOC
Er verschijnen steeds meer manieren om jezelf online bij te scholen. Een ontwikkelingen op dit gebied is de MOOC, de Massive Open Online Course. Qua opzet doen de meeste MOOC’s denken aan het volgen van een cursus op een universiteit. De deelnemer werkt grotendeels zelfstandig en er zijn hoorcolleges in de vorm van video’s. Een speciaal ingericht, online forum dient meestal als klaslokaal waarin gediscussieerd kan worden over de stof. Het grote verschil is dat een MOOC in principe toegankelijk is voor iedereen en dat het mogelijk is op ieder moment van de dag te studeren. In hoeverre is het concept van de MOOC te vertalen naar het voortgezet onderwijs in Nederland? Lees verder
De introverte leerling in een extraverte wereld
We leven in een maatschappij waarin extraversie wordt gezien als ideaal. Ook ons onderwijssysteem lijkt voornamelijk te zijn ingericht rond de behoeften van de extraverte leerling; veel groepswerk, veel discussiëren en overleggen. Situaties waar de hardste roeper meestal als winnaar uit de bus komt en dit zijn vaak niet de stillere introverte leerlingen. Moeten we meer ruimte maken voor de introverte leerling? Lees verder
Samen leren: Digitale media in het klaslokaal
Mijn kind online en Kennisnet presenteerden een week geleden de resultaten van het onderzoek Samen leren – Tieners en sociale media. In een 60 pagina’s tellend rapport wordt ingegaan op de vraag hoe sociale media en internet een bijdrage leveren aan het leren van jongeren tussen de 10 en 18 jaar. Wat kunnen we leren van het rapport? Lees verder
Onderwijs en technologie: 5 belangrijke ontwikkelingen
NMC Horizon publiceerde onlangs een preview van het NMC Horizon Rapport 2014. In het rapport schetst de organisatie elk jaar trends en ontwikkelingen met betrekking tot onderwijs en technologie. Ook vind je in het rapport voorspellingen over deze ontwikkelingen op de korte, middellange en lange termijn. We lichten er de vijf belangrijkste voor je uit. Lees verder
Het Finse onderwijs: docenten met titel
Met gemiddeld 1 uur per dag minder les en een leerplichtige leeftijd van 7 jaar hebben Finse leerlingen op 15 jarige leeftijd 2000 uur minder onderwijstijd genoten dan Nederlandse leeftijdgenoten. Toch scoren Finse leerlingen op die leeftijd gemiddeld veel beter. Zo is Finland als enig Europees land te vinden in de top 3 van de door Aziatische landen aangevoerde Pisa-lijst. Nederland is op deze lijst pas te vinden op de 11e plek. Wat doen de Finnen anders in hun onderwijs waardoor het zoveel effectiever is? Wat doen de Finnen anders in hun onderwijs waardoor het zoveel effectiever is? Lees verder
Volgende week verschijnt deel 2 van deze reeks op Onderwijs van Morgen. Welk artikelen en onderwerpen op Onderwijs van Morgen zijn jou bijgebleven? En waar zou jij het komende schooljaar graag over lezen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.
Tags