Home » Onderwijs en technologie: 5 belangrijke ontwikkelingen

Onderwijs en technologie: 5 belangrijke ontwikkelingen

NMC Horizon publiceerde onlangs een preview van het NMC Horizon Rapport 2014. In het rapport schetst de organisatie elk jaar trends en ontwikkelingen met betrekking tot onderwijs en technologie. Ook vind je in het rapport voorspellingen over deze ontwikkelingen op de korte, middellange en lange termijn. We lichten er de vijf belangrijkste voor je uit.

1) Sociale Media
Sociale media waren de afgelopen jaren al een hot topic binnen het onderwijs. Ze bieden een handig platform voor leerlingen en docenten om eenvoudig ideeën en informatie te delen, met elkaar in gesprek te gaan en elkaars werk te beoordelen. Horizon verwacht dat sociale media de wijze waarop scholen en leerlingen met elkaar communiceren op de korte termijn grondig gaan veranderen. Flipping the classroom is een bekend voorbeeld van innovatief gebruik van sociale media in het onderwijs. Hierbij wordt onder andere het platform YouTube ingezet door de docent om kennis door middel van video te delen.

2) Online Learning
Een trend die volgens Horizon binnen nu en twee jaar een belangrijke verandering in het onderwijs kan betekenen is leren in online leeromgevingen. Leerlingen zitten in hun vrije tijd veel op het internet. Voor scholen een mooie kans om leerlingen beter te leren (samen)werken binnen online netwerken, door hen sterke digitale vaardigheden bij te brengen en goede online leeromgevingen aan te bieden. Op de korte termijn verwacht Horizon nieuwe hybride onderwijsvormen waar leerlingen vooral online leren en slechts voor bepaalde activiteiten de school bezoeken. Opgemerkt wordt overigens dat het nog wel even duurt voordat online leren als ‘natuurlijk’ wordt ervaren.

3) Creator Society
Volgens Horizon gaan we dankzij de mogelijkheden van digitale media binnen vijf jaar richting een ‘creator society’ waarin we niet meer alleen consumeren, maar steeds vaker zelf onze producten maken. Als voorbeelden hiervan noemt het rapport onder andere user generated-video’s, zelf gepubliceerde eBooks, gepersonaliseerde domeinen en de Maker Movement. Het onderwijs kan aan deze ontwikkeling bijdragen door aandacht te hebben voor kritisch denken, mediacreatie, ontwerpen en ondernemerschap.

4) Data-Driven Learning
Een andere trend waarvan verwacht wordt dat het binnen vijf jaar een verandering teweeg gaat brengen is het gebruik van Big Data in het onderwijs. Met behulp van LMS-en kan op grote schaal data over de ontwikkeling van leerlingen worden verzameld en geanalyseerd. Dit maakt niet alleen het leerproces en verbeterpunten voor onderwijs inzichtelijker, maar biedt ook mogelijkheden voor Personalized Learning. Met name in de Verenigde Staten vinden al diverse (pilot)projecten plaats rond Big Data en Personalized Learning.

5) Virtuele Assistenten
Volgens het Horizon-rapport is het inzetten van virtuele assistenten in het onderwijs een langetermijnontwikkeling. Vroege voorbeelden hiervan zijn inmiddels al te zien in smart devices waar je door middel van spraakherkenning je telefoon of tablet (simpele) opdrachten kunt laten uitvoeren. Horizon verwacht dat binnen nu en vijf jaar de traditionele muis en keyboard plaats gaan maken voor spraakherkenning en bewegingssensoren. Hierdoor kunnen leerlingen op een natuurlijkere wijze met digitale media interacteren en wordt de deur voor virtuele assistenten geopend.

Welke van deze vijf mogelijke ontwikkelingen met betrekking tot technologie in het onderwijs zie jij als een zeer belangrijke ontwikkeling?

Laatste onderwijsnieuws

Een kind en een volwassenen houden witte papieren longen vast

Onderwijsnieuws: Vapen en een extra debat

Het onderwijsnieuws van deze week: Tweede Kamer houdt extra debat over onderwijs en 14 kinderen en jongeren naar het ziekenhuis door vapen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.