Aan het einde van ieder schooljaar blikt OVM terug op de meest gelezen artikelen van dat jaar. Interessante ontwikkelingen, boeiende rapporten én ontzettend veel inspirerende docenten passeerden de revue. Welke onderwerpen deden het dit jaar goed? In deel 1 nummer 10 tot en met 6.
Nummer 10
Welke ict-applicaties gebruiken docenten waarom?
In het voortgezet onderwijs wordt veel gebruik gemaakt van informatie- en presentatiesoftware, maar sociale media worden nog maar weinig ingezet. Dit blijkt uit een recent gepubliceerd onderzoek van onder meer de Universiteit van Amsterdam en het Kohnstamm Instituut. In dit artikel komt een deel van de onderzoeksresultaten met betrekking tot het voortgezet onderwijs aan bod. Lees verder
Nummer 9
Wiskundig denken: denkactiverende opdrachten maken
Wiskundig denken gaat over hoe je wiskundig gereedschap kunt gebruiken om een probleem aan te pakken. Daarbij is het probleem vaak een niet-standaardopgave waar geen kant-en-klare oplossing voor is. Om daartoe te komen, dienen vaardigheden als probleemoplossen, modelleren en abstraheren te worden ingezet. Als u weet over welke kenmerken opdrachten bij deze vaardigheden beschikken, wordt het makkelijker om deze op te zoeken en/of zelf te ontwikkelen. Want hoe weet je of een opdracht aanzet tot wiskundig denken? En hoe ontwikkel je zelf zulke opdrachten? Lees verder
Nummer 8
Whitepaper ‘Digitaal leren met dyslexie’
Leerlingen met dyslexie hebben moeite met taal. Het lezen, spellen en schrijven gaat bij deze leerlingen moeizamer dan bij leerlingen zonder dyslexie. Op het vmbo is 15% van de leerlingen dyslectisch. Op de havo is dit 11% en op het vwo 6%. Leerlingen met dyslexie zijn gebaat bij goede, compenserende hulpmiddelen. Maar welke dyslexiesoftware werkt nou echt? Lees verder
Nummer 7
Het SAMR-model: zo integreert u onderwijstechnologie
Onderwijstechnologie kan, mits juist toegepast, van grote meerwaarde zijn. Toch vinden veel docenten het (nog) lastig om technologie op transformatieve wijze in de les te integreren. Voor hen kan het SAMR-model uitkomst bieden. Dit model is een hulpmiddel dat helpt bij het beschrijven van de didactische inzet van onderwijstechnologie. Lees verder
Nummer 6
OVM selecteert: 5 krachtige lesafsluiters
Nog eens de belangrijkste informatie benadrukken, controleren of leerlingen alles hebben begrepen, de laatste vragen beantwoorden en de losse eindjes aan elkaar knopen… De lesafsluiting is minstens zo belangrijk als het begin van de les. Hoe sluit u uw lessen af? Onderwijs van Morgen selecteerde vijf krachtige lesafsluiters die u kunt inzetten om een blijvende indruk op leerlingen achter te laten. Lees verder
Welk artikel van het afgelopen jaar is u bijgebleven? En over welke onderwerpen zou u graag meer willen lezen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.