Aan het einde van ieder schooljaar blikt OVM terug op de meest gelezen artikelen van dat jaar. Interessante ontwikkelingen, boeiende rapporten én ontzettend veel inspirerende docenten passeerden de revue. Welke onderwerpen deden het dit jaar goed? In deel 2 nummer 5 tot en met 1.
Nummer 5
3D-printen in het onderwijs: voor- en nadelen
Bij het ontwerpen en printen van 3D-objecten komen verschillende concepten en vaardigheden samen. Mede daarom is de 3D-printer, het icoon van de Maker Movement, uitermate geschikt als leermiddel. Er wordt in Nederland dan ook flink mee geëxperimenteerd. Maar wat zijn nu eigenlijk de voor- en nadelen van zo’n 3D-printer? In dit artikel zetten we er een aantal voor u op een rij. Lees verder
Nummer 4
De Docentendenktank: voorbij de waan van de dag
Gelijktijdig met het nieuwe schooljaar is de Docentendenktank van start gegaan. Een groep van tien leraren, die ieder binnen een ander onderwijsthema prangende vraagstukken aansnijden, onderzoeken en hierover publiceren en adviseren. De Docentendenktank is een initiatief van Simon Verwer en Eke Rebergen. De initiatiefnemers van de Docentendenktank willen een onafhankelijke omgeving scheppen waarin bevlogen leraren – werkzaam in het po, vo en mbo – de ruimte en middelen krijgen om fundamentele en breed gedragen vraagstukken binnen het onderwijs te onderzoeken en daarover in dialoog te gaan met collega’s en andere belangrijke professionals binnen het werkveld. Lees verder
Nummer 3
NRO: Meer zin in bètavakken door vernieuwende onderwijsaanpak
Omdat de vraag naar jonge mensen met een bètastudie of -beroep steeds groter wordt, is het belangrijk om leerlingen al op jonge leeftijd warm te krijgen bètavakken. Uit een onderzoek van Universiteit Utrecht blijkt dat leerlingen een positiever beeld krijgen van bètavakken én dat hun houding ten opzichte van een bètastudie beter wordt, als tijdens de les gebruik wordt gemaakt van vernieuwende onderwijsmethoden. Lees verder
Nummer 2
Orde in de klas vanaf de eerste dag schooldag
Ordeproblemen: iedere leraar heeft er weleens last van. Voor de ene leraar gaat het over een gevoel van onmacht dat zo nu en dan de kop opsteekt. Bij een ander zet de klas daadwerkelijk de hele boel op stelten. De sfeer – tussen leerlingen en in de klas als geheel – speelt bij zulke problemen een belangrijke rol. Maar de belangrijkste factor, dát is de leraar zelf. Met behulp van de juiste vaardigheden kan iedere leraar – natuurtalent of niet – op ontspannen wijze orde creëren en behouden. Lees verder
Nummer 1
Het klaslokaal van de toekomst: 7 trends en ontwikkelingen
Het klaslokaal van de toekomst, hoe ziet dat er eigenlijk uit? En valt daar überhaupt wel iets over te zeggen? Volgens Terry Heick, docent en onderwijsauteur, zijn dergelijke vragen helemaal niet zo relevant. Met elkaar van gedachten wisselen over de kansen die niet morgen, maar vandaag nog benut kunnen worden. Dáár gaat het volgens hem om. Heick schetst dan ook zeven krachtige trends en ontwikkelingen die volgens hem representatief zijn voor het klaslokaal van de toekomst. Lees verder
Welk artikel van het afgelopen jaar is u bijgebleven? En over welke onderwerpen zou u graag meer willen lezen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.