Zomervakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het afgelopen schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van het afgelopen schooljaar. Met in deel 1 de nummers 10 tot en met 6.
10. Leraren Leren als Gelijken: Wat werkt?
Docenten die op gelijke basis met en van elkaar leren: Welke factoren zijn daarbij van invloed? En wat levert het op? De recent gepubliceerde literatuurstudie Leraren Leren als Gelijken geeft inzicht in deze en meer vragen over samenwerking en coaching in het onderwijs. De studie is in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) uitgevoerd door postdoctoraal onderzoeker Marieke Thurlings. OVM sprak met Thurlings over haar bevindingen. Lees verder
9. Favoriete educatieve apps: samenwerkend leren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In dit artikel bespreken we apps die u kunt inzetten ter ondersteuning van de samenwerking: tussen leerlingen, maar ook tussen u en uw collega-docenten. Staat de app die u graag gebruikt er al bij? Lees verder
8. Waarom lesgeven de beste baan ter wereld is
Soms besluiten goede docenten verder te kijken en hun baan in het onderwijs op te geven. Lesgeven wordt dan ook steeds veeleisender. Niet alleen door de toenemende werkdruk, maar ook door de behoefte aan vernieuwing en niet te vergeten; steeds mondiger wordende leerlingen. Lesgeven kan emotioneel uitputtend en soms zelfs onmogelijk zijn. Waarom is het docentschap dan toch de beste baan ter wereld? Lees verder
7. Escalatieladders en hoestbuien
Alle tafels stonden netjes uit elkaar. Een aantal leerlingen had hoopvol gevraagd of ze ergens anders mochten zitten dan op hun vaste plekken. De enige reden dat je dat tijdens een proefwerk wilt, is om te kunnen spieken. Ik stond het niet toe. Leerling A. ging meteen op zijn eigen plek zitten, ver weg van leerling K. Het recht om naast elkaar zitten hadden zij beiden een week ervoor verspeeld, wegens een absurd hoge interesse in elkaar en totale desinteresse in de les. Lees verder
6. Design Thinking: een mindset om het onderwijs vorm te geven
In het maatschappelijke debat over de toekomst van het onderwijs ligt de focus op de docent. Op een bottom-up aanpak, waarbij de docent wordt beschouwd als vormgever van het onderwijs. Design Thinking is een aanpak waarmee je je als docent kunt verplaatsen in die rol. Het is een mindset waarbij niet het ontwerp, maar het denken als ontwerper centraal staat. Lees verder
Welk artikel is u bijgebleven? Deel uw favoriete artikelen en columns via onderstaand reactieformulier.