Zomervakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het afgelopen schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van het afgelopen schooljaar, met in dit artikel de nummers 5 tot en met 1.
5. DIY en de Maker Movement in het onderwijs
Doe-het-zelven: een term die tot voor kort voornamelijk werd geassocieerd met de trouwe bezoeker van de plaatselijke bouwmarkt. Door bewegingen als de Maker Movement lijkt daar verandering in te komen. DIY is booming, met name onder jongeren. Maar wat is het precies? En hoe kun je er als docent in het voortgezet onderwijs op inspelen? Lees verder
4. Google’s elektronische leeromgeving: Google Classroom
Google lanceerde onlangs een nieuwe, gratis onderwijstool: Google Classroom. Het is een cloud-based leeromgeving waar Google-diensten als Drive, Docs, Gmail en Google Forms samen komen binnen één overzichtelijk dashboard. Het webbased systeem in beschikbaar voor iedereen met een Google Apps for Education-account. Lees verder
3. #onderwijs2032: Stelt de staatssecretaris de juiste vraag?
Wat moeten kinderen leren op school zodat ze klaar zijn voor hun toekomst? Met die vraag opende staatssecretaris Sander Dekker begin deze week de nationale dialoog over onderwijsinhoud. De maatschappelijke dialoog is het startpunt van een jarenplan om vorm te geven aan een vernieuwd curriculum. Een curriculum dat zich richt op wat de leerling moet kennen en kunnen om in 2032 een vliegende start te maken. Maar stelt de staatssecretaris wel de goede vraag? Lees verder
2. 6 trends uit het NMC Horizon-rapport ‘2014 Schools Edition’
Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. In het rapport worden zes trends, zes uitdagingen én zes belangrijke ontwikkelen op het gebied van onderwijstechnologie voor scholen in EU-lidstaten besproken. In dit artikel de zes trends die volgens het rapport op korte, middellange en lange termijn mainstream zullen zijn in ons onderwijs. Lees verder
1. Verboden om je vinger op te steken
Het is dinsdagochtend het tweede uur. De leerlingen van mijn 4havo klas hebben thuis één van mijn YouTube video’s bestudeerd over vraag & aanbod en ik begin de les met het stellen van vragen over de stof, om er een gevoel bij te krijgen of ze het begrepen hebben. Zoals gebruikelijk steekt een viertal leerlingen de hand fanatiek omhoog. Ik geef het woord aan Joost, die mij feilloos antwoord weet te geven op mijn vragen. Hij weet een glimp van trots maar moeilijk te verbergen, terwijl hij onderuit zakt op zijn stoel. Lees verder
Welk artikel is u bijgebleven? Deel uw favoriete artikelen en columns via onderstaand reactieformulier.