Home » #onderwijs2032: Stelt de staatssecretaris de juiste vraag?

#onderwijs2032: Stelt de staatssecretaris de juiste vraag?


Wat moeten kinderen leren op school zodat ze klaar zijn voor hun toekomst? Met die vraag opende staatssecretaris Sander Dekker begin deze week de nationale dialoog over onderwijsinhoud. De maatschappelijke dialoog is het startpunt van een jarenplan om vorm te geven aan een vernieuwd curriculum. Een curriculum dat zich richt op wat de leerling moet kennen en kunnen om in 2032 een vliegende start te maken. Maar stelt de staatssecretaris wel de goede vraag?

De inhoud van ons onderwijs
Dekker: ‘We hebben het vaak over de randvoorwaarden voor goed onderwijs, de groepsgrootte, bekostiging, onderwijstijd, huisvesting. Belangrijke thema’s, maar we hebben het eigenlijk bijna nooit over waar het écht om draait op school: de inhoud van ons onderwijs.’ Om die reden nodigt Dekker iedereen met ideeën over de invulling van het onderwijs uit om deze te delen via #onderwijs2032. Ook worden debatbijeenkomsten georganiseerd. Uiteindelijk worden alle ideeën met elkaar verbonden. Dat moet eind 2015 leiden tot een visie op wat kinderen moeten kennen en kunnen wanneer ze klaar zijn met school. Die visie wordt – onder andere in samenwerking met docenten – verder geconcretiseerd.

De verkeerde vraag?
Het initiatief is niet door iedereen even enthousiast ontvangen. Zo stelt Rutger Bregman in een artikel op De Correspondent dat het debat meer over waarden en idealen zou moeten gaan en minder over vaardigheden en didactiek. Volgens Bregman zou de staatssecretaris een heel andere vraag moeten stellen, namelijk: Welke kennis en vaardigheden willen we dat onze kinderen hebben in 2032? ‘Wie die vraag stelt, heeft het niet meer over aanpassen en meebewegen, maar over sturen en creëren. Dan gaat het niet meer over hoe we ons geld moeten verdienen, maar over hoe we het willen verdienen’, aldus Bregman op De Correspondent.

‘Eerst het huidige onderwijs’
Daarnaast stellen de initiatiefnemers van Beter Onderwijs Nederland (BON) dat voorspellingen over de beroepssituatie in 2032 een hoog ‘glazenbolgehalte’ hebben. Om die reden meent BON dat er eerst moet worden gekeken waar het huidige onderwijs – bedoeld voor de huidige maatschappij – verbetering behoeft. ‘Pas dan weten we waar we staan, kunnen we de manco’s repareren en eventueel voorzichtig kijken of er naast die noodzakelijke reparaties van de al honderden jaren noodzakelijke basisvaardigheden nog andere wensen zijn.’

Wat vindt u?
Onderwijs van Morgen is geïnteresseerd in uw mening. Hoe staat u tegenover het nationale debat en de centrale vraagstelling? En als u nadenkt over het onderwijs van de toekomst, denkt u dan in waarden en idealen of staan in uw visie de vaardigheden van leerlingen centraal? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

staand vergaderen

8 tips: Anders vergaderen

Sluipt de sleur soms stiekem in jullie vergaderingen? Werken jullie altijd maar routinematig de agenda af? Doe nieuwe inspiratie op met deze tips om anders te vergaderen.

Bekijk

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.