School: IKC Tuindorp, Amsterdam
Geeft les aan: nu RT, volgend jaar weer groepsleerkracht
Aantal jaar voor de klas: 8 jaar
Meester Mohammed is leraar en sectorconsulent bij de onderwijsbond.
Wat doe je voor de onderwijsbond?
Ik ben afgelopen oktober begonnen als sectorconsulent. Vanuit die functie ben je de oren en ogen van de bond. Ik bezoek scholen en haal informatie op en breng informatie. Wat leeft er onder de leerkrachten? Waar lopen ze tegenaan? Door corona kan ik de scholen niet fysiek bezoeken, maar we hebben wel online bijeenkomsten over allerlei thema’s.
Kun je een voorbeeld geven van zo’n thema?
Jazeker, bijvoorbeeld het Nationaal Programma Onderwijs. Deze 8,5 miljard is niet ontstaan in overleg met de vakbonden en het lerarencollectief, maar vanuit verkiezingen. Het overviel ons. Het is eenmalig en moet binnen korte tijd besteed worden. Ik ben heel bang dat men over 2,5 jaar tot de conclusie komt: dat geld is niet goed gebruikt. Dat zal de lobby voor structurele oplossingen voor het onderwijs in de weg zitten. Ik hoor sommige ib’ers zeggen: weet je, we doen al heel veel. We hebben alle leerlingen al lang in kaart. Ik zie niet hoe ik heel veel geld in zo’n korte tijd kan besteden…
We proberen onze leden zo goed mogelijk hierin te helpen: hoe je als schoolteam de regie over dat geld pakt.
Jouw opiniestukken verschijnen onder andere in Trouw, Parool en Didactief. Waarom schrijf je die?
Ik houd van schrijven, ik houd van taal. Ik vind het bijvoorbeeld ook leuk om bij leerlingen dat taalgevoel te helpen ontwikkelen, zoals meesters dat ook bij mij deden. Toen ik aan het werk ging en ging solliciteren was het voor mij twintig anderen. Maar na een paar jaar werken merkte ik al dat vacatures steeds moeilijker in te vullen waren. Er zat een collega overspannen thuis, een klas moest naar huis, onbevoegden stonden voor de klas. Ik maakte me zorgen, wilde dat het probleem ook buiten het onderwijsveld zichtbaar werd. Ik ben overal gaan demonstreren om aandacht te vragen voor het lerarentekort. Toen dacht ik: wat kun je nog meer doen? Ik ben geen figuur die met een sjaaltje gaat schreeuwen op zo’n veld of op een podium klimt. Maar, ik kan wel schrijven. Toen schreef ik mijn eerste opiniestuk. Dat werd goed ontvangen. Sindsdien schrijf ik opiniestukken. Maar alleen op momenten dat ik echt iets heb toe te voegen aan een discussie.
Wat doe je nog meer?
Ik heb gesprekken met beleidsmakers, Tweede Kamerleden en bijvoorbeeld de voorzitter van de PO-Raad. Daarnaast ben ik voor een sterke publieke sector, breder dan onderwijs alleen. Ik steun bijvoorbeeld ook de acties van de politie.
Waarom vind je deze dingen belangrijk? Wat wil je ermee bereiken?
Ik wil dat wij als leraren een stoel aan tafel hebben bij belangrijke beslissingen over het onderwijs. Ik vind het opmerkelijk dat de meeste beleidsmakers zelf niet voor de klas gestaan hebben. Dus we moeten ons wel in die discussie mengen om te voorkomen dat we dingen over ons heen gestort krijgen. Wie weet nou beter wat er in het onderwijs moet gebeuren dan de leraren zelf?
Hoe combineer je het met het werk voor de klas?
De bond neemt voor een dag per week de salariskosten van de school over. Daardoor heb ik echt een aantal uur per week mijn handen hiervoor vrij. Maar het werk stopt eigenlijk nooit. Net als het schrijven van opiniestukken, het spreken met mensen en het bijhouden van onderwijsdossiers. Toch voel ik daar geen druk. Ik kies zelf wanneer ik me in een discussie wil mengen.
Ben je veranderd als leerkracht door je andere werkzaamheden?
Wat een goede vraag! Even denken… Ik ben me beter bewust waar andere scholen mee bezig zijn. Inspirerende ideeën pas ik toe in de praktijk of geef ik door aan mijn team. Verder verruimt het mijn blik, zoals reizen dat ook doet. De ervaringen en persoonlijke verhalen neem je weer mee in je onderwijs. En ik stap regelmatig uit mijn comfortzone. Ik ben bijvoorbeeld geïnterviewd door Nieuwsuur. Daar heb ik nachten van wakker geleden. Ik doe zoiets namelijk niet omdat ik graag in de spotlights sta. Ik doe dat omdat ik zie dat het nodig is. Ik voel me bij zo’n interview verantwoordelijk voor het beeld dat ik van mijn beroepsgroep laat zien. Tegelijkertijd denk ik: Maar Mo, je gaat die uitdaging wel mooi aan! Ik groei en leer daardoor. Dat is ook wat we van onze leerlingen vragen. We vragen: durf het maar! Dat moeten we als volwassenen ook blijven doen.
Wat is je ambitie?
Een zo goed mogelijke leraar zijn en blijven. Ik wil leerlingen helpen ontdekken wat hun talenten zijn. Ze een stevige basis meegeven met sterk taal- en rekenonderwijs en burgerschapsvorming. Daarnaast wil ik voor mijn beroepsgroep op blijven komen. Hoe? Dat weet ik nog niet. Ik zie wel wat er verder op mijn pad komt.
Wat wil je andere leerkrachten meegeven?
Zoek binnen en buiten je school samenwerkingen die jou als leerkracht sterker maken. En die ervoor zorgen dat wij leerkrachten invloed hebben op het onderwijsbeleid.