Schelden, negeren, berichtjes doorsturen zonder toestemming van de ander. Het zijn slechts enkele voorbeelden van online pesten. Met de les ‘Whatshappy’ van mediawijsheid.nl ga je op een laagdrempelige manier met leerlingen in gesprek over omgangsvormen op social media. Een vast onderdeel van de les is het maken van afspraken hierover. De les is positief ingestoken op de doelgroep en je kunt de les zowel in twee korte lessen behandelen als in een lesuur.
Bewustwording gedrag social media
De WhatsHappy les past bij leren over mediawijsheid en is gevarieerd in werkvormen. Zo werken leerlingen zowel individueel, in groepjes als klassikaal samen. Centraal staat het nadenken over fatsoenlijke omgangsvormen op social media. Daarbij worden op een speciale poster klassikaal de afspraken vastgelegd.
De les start individueel. Iedere leerling staat eerst voor zichzelf stil bij wat wel en niet hoort op WhatsApp. Berichten doorsturen om te roddelen? Iemand uitschelden? Hierna bespreken de leerlingen hun ideeën in groepjes. Met elkaar overleggen ze wat in de top 5 moet komen. Aansluitend bespreek je alle afspraken klassikaal.
Poster om afspraken vast te leggen
Hoewel de les zich richt op WhatsApp, kan het in de klassikale discussie ook gaan over andere apps, fora en websites. Dezelfde omgangsvormen gelden daar immers ook. Op de WhatsHappy poster noteer je uiteindelijk de top 5 van alle afspraken. Hang deze poster op in de klas als geheugensteun en een manier om het onderwerp warm te houden.
Voor wie?
Deze les is geschikt voor de bovenbouw van de basisschool en de onderbouw van de middelbare school en vraagt weinig voorbereiding. Leerlingen gebruiken papier, pen en stiften. Wil je wat meer afwisseling? Laat de leerlingen dan zelf een poster ontwerpen.
Hoe maak jij omgangsvormen op social media bespreekbaar in je klas?