Home » MI (10) Lichamelijk – kinetische intelligentie

MI (10) Lichamelijk – kinetische intelligentie

Op  maandag 17 mei  bracht ik een bezoek aan het Bernardinuscollege in Heerlen. Toen ik uit de trein stapte en naar de school liep, moest ik er aan denken dat ik 49 jaar geleden dezelfde route liep om te solliciteren bij deze school. Ik had net mijn staatsexamen Engels MO A gehaald en ging solliciteren voor mijn eerste baan.

 

 

 

 

Nu ging ik een les filmen van Sander Persoon, een jonge leraar gymnastiek. Het voelde toch wel bijzonder om weer door die oude school te lopen waar ik negen jaar met veel plezier had gewerkt. Ik kwam zelfs twee oud-leerlingen tegen uit die tijd, beiden docent, vlak voor hun pensioen.

 

Maar nu even terug naar de werkelijkheid van dit artikel. Kinetisch is afgeleid van kinetiek dat bewegingsleer betekent. Iemand die lichamelijk-kinetisch intelligent is heeft de neiging zijn denken te ondersteunen door bewegingen en gebaren.  Als je bijvoorbeeld aan zo iemand vraagt aan te geven hoe groot zijn jongste zusje is, zal hij niet alleen zeggen 1 meter 10, maar hij zal dat ook vergezeld laten gaan door de deze lengte aan te geven met zijn hand.

 

Meer nog dan bij anderen zullen lichamelijk-kinetisch intelligentie mensen kennis opslaan in hun lichaam. Ik ken mensen die hun pincode niet mentaal opslaan, maar deze alleen met hun vingers kunnen produceren als ze voor een pinautomaat staan. Lees ook nog eens het artikel over het procedurele geheugen.

 

Procedurele kennis geeft mensen het vermogen om twee dingen tegelijkertijd te doen. Wij kunnen bijvoorbeeld rijden en telefoneren (overigens niet aan te raden, want het kan mislopen zodra er een situatie komt die niet routinematig oplosbaar is). Dit is mogelijk omdat praten door de telefoon en automatisch autorijden niet vechten om ruimte in het brein. Deze hersenactiviteiten spelen zich op verschillende plaatsen in het brein af.

 

In het artikel wordt het procedurele geheugen uitgebreid beschreven. Gardner geeft enkele interessante voorbeelden van pantomimespelers. Deze zijn in staat alleen al door hun mimiek een geheel eigen wereld zonder woorden te kunnen overbrengen aan hun publiek. Kerncompetenties van deze intelligentie zijn dan ook de opslag van kennis in het lichaam en het ondersteunen van verbaal-linguïstische communicatie door middel van gebaren en mimiek.

 

In het filmpje is een 5 VWO-klas bezig met sport. Ze hebben sport als examenvak gekozen, omdat ze zich in deze tak van wetenschap thuis voelen. In de les is duidelijk te zien dat sport voor deze leerlingen voor het leven belangrijke zaken brengt als focussen op doelen (zie frisbee), samenwerking, conceptualisatie (bedenken van spelregels vanuit onvolledig schema), evaluatie en reflectie. Deze speelse en leerzame les werd geconcipieerd door een jonge en bekwame docent, Sander Persoon.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.