Home » MI (9) Tussentijdse bespiegeling

MI (9) Tussentijdse bespiegeling

Toen ik deze serie aan het voorbereiden was, werd ik nieuwsgierig naar wat ik zou ontdekken. Immers, de theorie van de meervoudige intelligenties (MI) is in de cognitieve psychologie nogal omstreden. Er is weliswaar veel over dit thema gepubliceerd, maar de publicaties komen veelal uit de hoek van de volgelingen van Howard Gardner. Door veel psychologen en filosofen wordt de vloer aangeveegd met MI.

 

Ik stelde mijzelf de vraag: is er een verband tussen meervoudige intelligenties en de verschillende geheugenpaden? Als onderwijswetenschapper stapte ik met een mengsel van scepsis en nieuwgierigheid de klas binnen. Ik ben inmiddels in zes klassen geweest en heb van de lessen zes fimpjes gemaakt. Qua niveau varieerden het niveau en de leeftijden van de leerlingen van brugklas beroepsbegeleidend vmbo tot en met 5vwo.

 

Wat viel mij op?

In de les voeding van docente Rien Verkoeijen sprak de uitstekende onderlinge sfeer tussen de leerlingen en de docent mij aan. Zij was expliciet met MI bezig. Voor deze lwoo- leerlingen was de overtuiging dat zij ook op bepaalde manieren knap waren een belangrijke bron voor zelfrespect. Bovendien had deze docente een goed doordachte didactiek.

 

In de les gelukskunde van docent Theo Wismans viel mij op hoe goed leerlingen konden reflecteren op hun eigen gedrag. Sedert die les adviseer ik alle scholen waar ik kom deze lessen in te voeren.

 

In de muziekles van docente Marieke Jonkers in een vmbo-brugklas zag ik hoe veelal allochtone leerlingen Nederlands oefenden met behulp van ritme en muziek. Ook hier viel mij op dat de leerlingen zelfvertrouwen uitstraalden.


In de wiskundeles
van docent  Erich Mommers kon ik constateren dat alfa-leerlingen van 5vwo wiskunde benaderden via hun verbaal-linguïstische intelligentie.

 

In de wiskundeles van docent H. Peters viel mij op dat de meeste leerlingen niet zozeer hun ruimtelijke intelligentie inzetten, maar overgingen op interpersoonlijke (samenwerken) en verbaal-linguïstische (beredeneren) intelligentie.

 

Overigens viel het mij in alle klassen en op alle scholen op dat de leerlingen graag wilden laten zien waar ze allemaal goed in waren.

 

Hoe zocht ik?

Voor mij zelf had ik een theorie geformuleerd waarbij ik een relatie legde tussen MI en leerstijlen die zijn gebaseerd op het gebruik van linker- of rechterhersenhelft. Hoewel de relatie rudimentair aanwezig lijkt te zijn, ben ik daar toch van teruggekomen. Wat ik wel constateerde is dat er een relatie lijkt te zijn tussen het favoriete gebruik van zintuigen en MI.

 

Om dit te laten zien heb ik een informatieverwerkingsmodel bij dit artikel gevoegd. We kennen allemaal wel mensen die vooral auditief zijn of visueel. Dat betekent dat zij graag kennis tot zich nemen door te luisteren, hardop te leren, te lezen, te tekenen. Dit wil ik wel eens gaan onderzoeken. Maar eerst ga ik nog een sportles volgen en een groenschool bezoeken. Dan hoop ik u meer te kunnen vertellen.

 

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.