Juf Jenny Mulder van de Thomas van Aquinoschool in Sneek was van 25 april t/m 14 mei met Edukans in Suriname. Ze heeft daar met meerdere leerkrachten en Pabo-studentes vrijwilligerswerk gedaan op een basisschool, in het district Brokopondo. Ze is twee weken op de Daniel Yveraarschool in Klaaskreek geplaatst en gekoppeld aan twee leerkrachten. Tijdens deze weken heeft ze veel lessen geobserveerd, voorbereid en gegeven aan de kinderen. Op deze manier wisselden zij en haar collega’s o.a. kennis en informatie uit, ze leerden samen en met elkaar. Een prachtige manier om het onderwijs te verbeteren.
Ik ben in Suriname. Ik ben World Teacher, samen met 20 leerkrachten en pabo-studenten. Namens Edukans begeleiden we drie scholen in het district Brokopondo.
We wilden vanochtend gaan baden in de Surinamerivier. Wassen of douchen ging niet, omdat de waterleiding in het dorp Brokopondo gisteravond is gesprongen. Er is alweer geen water. Waarschijnlijk wordt de leiding morgen gerepareerd, maar dat weet je hier nooit. Gelukkig regent het om 6.10 uur. We douchen snel onder een kapotte regenpijp van het logeerhuis.
Met acht World Teachers ga ik op weg naar de basisschool in Klaaskreek. Onderweg groet een vriendelijke voorbijganger ons met: ‘Goedemorgen bakra’ (wat Hollander betekent in het Saramaccaans).
Om 8 uur gaat de bel en alle leerlingen stellen zich op in twee rijen voor hun klaslokaal. Eén rij voor de jongens en één voor de meisjes. Drie kinderen hijsen, volgens strikt protocol, de vlag en het volkslied wordt uit volle borst gezongen. Na de morgenzege beginnen de lessen.
Ik werk deze week in groep 8. In de groep zitten 31 leerlingen, de oudste is 16 jaar, de jongste is 13. Kinderen mogen per jaar één keer doubleren, zo is een leerling uit deze klas in groep 3, groep 5 en 7 gedoubleerd. In deze hoogste groep maken de leerlingen in juli een examen van drie dagen (een soort Cito eindtoets). De uitslag bepaalt of de leerling doorstroomt naar het voortgezet onderwijs of (nog) een jaar moet doubleren.
Als een leerling voor de tweede keer zakt voor het examen, gaat hij naar de technische school (lts). Of hij stopt met leren. Dat mag. De leerplicht geldt hier tot 12 jaar. De leerkracht vertelt trots dat ze vorig jaar een slagingspercentage van honderd procent heeft gehaald.
Vandaag introduceer ik een actieve werkvorm. De leerlingen zijn erg nieuwsgierig naar de nieuwe ‘wisbordjes’. Ze doen actief mee en schrijven hun antwoord op de bordjes.
De komende twee weken staan in het teken van actieve werkvormen. Wij World Teachers introduceren dit en daarna is het bedoeling dat onze twin-docent (collega waar we mee samenwerken) deze gaan inzetten.
De school heeft twee keer een kwartier pauze. Om 9.30 uur en om 11.15. In de pauze spelen zo’n 200 kinderen op het plein. De meeste kinderen zitten wat bij elkaar of eten wat lekkers.
Een paar keer per week verkoopt een juf bananenchips op het plein. Een paar keer per week komt er iemand met Surinaamse lekkernijen als röti en bara. Kinderen nemen dan geld mee naar school om dit te kopen.
Na de pauze zingen de kinderen een paar godsdienstige liederen. Ze zingen uit volle borst. Daar kunnen de kinderen in
mijn eigen klas nog wat van leren. De leerkracht pakt meteen de wisbordjes erbij en past deze toe bij de rekenles. De kinderen zijn enthousiast over de nieuwe werkvorm.
Tijdens de rekeninstructie loopt het dochtertje van de leerkracht de klas in. Een schattig klein meisje met staartjes. Ze roept: ’Mama, mijn broek zakt af!’ Hilariteit alom! Juf snoert snel de broek aan en zo loopt het dochtertje terug naar de kleutergroep.
Actieve werkvorm: De leerkracht geeft stellingen op, de kinderen geven antwoord met waar – niet waar kaartjes.
De lessen duren tot 13.00 uur. Dan gaan de kinderen naar huis en lunchen wij met onze Surinaamse collega’s. De directrice kookt iedere ochtend om half 5 een smakelijke lunch. Vandaag krijgen we overheerlijke kip met ei en kerrie. Een ware traktatie!
Na de lunch evalueren we de dag met onze ‘twin’. We bereiden samen de volgende dag voor met daarin weer een nieuwe actieve werkvorm. Morgen wil ik mix en match kaartjes introduceren.
Rond 15.00 uur zijn we ‘thuis’ in het logeerhuis. Allemaal bereiden we allereerst de activiteiten voor morgen voor. Hoe kunnen we de leerlingen actief bij de lessen betrekken? We inspireren elkaar: mix en match kaartjes, bingo kaarten, lege flessen vullen met zand, steentjes en andere spullen zodat ze te gebruiken zijn als muziekinstrumenten, flessendoppen met letters en klanken. We gaan op de drie scholen, in zeker 40 klassen actieve lessen introduceren. Met middelen die hier voor handen zijn.
Dan is het tijd voor ontspanning. We lopen alsnog naar de Surinamerivier om te baden en af te koelen. Heerlijk! Toch hoop ik dat de douche morgenochtend weer werkt. Dat de installateurs vandaag net zo actief waren als de leerlingen in ‘mijn’ groep 8.