Home » Mindfulness: rust in de klas

Mindfulness: rust in de klas

En gaat het niet zoals ik wil. Dan doe ik dit… en alles staat stil… Als Tita Tovenaar dat zei, dan stond ook alles stil. Een truc die veel leerkrachten best onder de knie zouden willen hebben. Op sommige scholen lijken ze deze ‘truc’ door te hebben. Niet met een toverspreuk, maar met yoga en meditatie.

Dit artikel van Fabien van der Ham is eerder verschenen op Onderwijs van Morgen en afkomstig uit het Praxisbulletin van april 2017. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs en verschijnt 10 keer per jaar. Meer weten? Kijk op praxisbulletin.nl.

Op de Robert W. Coleman-school in Baltimore starten ze elke dag met yoga en meditatie. Dit is goed voor de concentratie en het geeft de kinderen positieve energie. Als een kind zich gedurende de dag misdraagt, wordt hij naar de meditatieruimte gestuurd. De resultaten zijn verbluffend: een vredige school. Tijd dus om zelf eens wat uit te proberen met de volgende tips.

Spelen in stilte

In het boek Spelen in stilte van Irma Smegen staat beschreven hoe je mindfulness kunt toepassen in de klas. Het is een praktisch boek dat nergens zweverig wordt. Met deze fantasierijke mindfulness-oefeningen leren kinderen hoe ze tot rust kunnen komen. Een aanvulling op het boek kunnen de kaartensets van Helen Purperhart zijn. Zij is gespecialiseerd in kinderyoga en maakt kaartensets zoals ademspelkaarten, kinderyogakaarten, kindermeditatiekaarten en energizerkaarten.

Wie ben ik?

Zelfkennis kan bijdragen aan meer rust in de klas. Dit kan ontwikkeld worden met de Hooggevoeligheid speel- en coachingskaarten voor kinderen van 248media uitgeverij. Hierop staan opdrachten die bruikbaar zijn voor alle kinderen. Bijvoorbeeld: noem een oneerlijke situatie die jij hebt meegemaakt. Wat deed je? Hoe reageerde je? De kinderen kunnen even over deze vraag even nadenken in stilte. Wie wil, mag vervolgens zijn gedachten delen, maar het hoeft niet.

Filosoferen over jezelf

Je kunt ook op een filosofische manier zelfonderzoek doen. Dan probeer je het individuele te overstijgen en tot meer universele ideeën over identiteit te komen. Download voor deze lestip over meer zelfinzicht de praatkaartjes Wat hoort bij mij? van praxisbulletin.nl en volg onderstaande stappen:

  • Teken in drie minuten een snel zelfportret.
  • Teken in drie minuten bij je zelfportret iets wat echt bij jou hoort.
  • Bespreek de praatkaartjes.

Op de praatkaartjes staan dingen zoals ‘mijn schoenen’, ‘mijn slaapkamer’, ‘mijn vrienden’ en ‘mijn talenten’. De kinderen leggen aan de hand van de kaartjes uit waarom ze vinden dat dit bij hen hoort. Meer lezen? Download nu het complete artikel uit Praxisbulletin!

Hoe creëer jij rust in de klas? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een student wacht op de bus

Column: Verzuimverhalen

Te laat komen, ziekmeldingen; verzuim is een dagelijks item in het onderwijs. Vanaf welk moment moet je je als mentor zorgen gaan maken?

Bekijk
Leerling, ouder en leerkracht in gesprek

Uit de praktijk: LOL-gesprekken

Op kbs De Zandberg worden vanaf groep 4 gesprekken georganiseerd tussen Leerling, Ouder en Leerkracht.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.