Home » Monitor Hybride Onderwijs: dit vinden ouders belangrijk bij afstandsonderwijs

Monitor Hybride Onderwijs: dit vinden ouders belangrijk bij afstandsonderwijs

Nu we weer in een lockdown zitten is de Monitor Hybride Onderwijs van de PO-Raad en Kennisnet extra belangrijk om naar te kijken. De monitor brengt in kaart hoe afstandsonderwijs werd ingericht tijdens de eerste lockdown en hoe leraren, leerlingen en ouders dit hebben ervaren.

Gestructureerd lesaanbod niet voor elk kind

Niet ieder kind kreeg afgelopen voorjaar een gestructureerd lesaanbod en voldoende contact met de leraar. Ook ontbrak het wel eens aan een goede laptop of vlotte internetverbinding. Toch hebben scholen de omschakeling naar afstandsonderwijs snel opgepakt. Scholen hadden meestal binnen een week een draaiboek beschikbaar. Het merendeel van de ouders is dan ook positief over de ondersteuning van de school voor de kinderen.

Ouders willen meer contact tussen hun kind en de leraar

Wel vond een kwart van de ouders het contact met de school onvoldoende. De helft van de ouders geeft aan dat er nauwelijks individueel contact is geweest tussen hun kind en de leraar. Terwijl ouders dit contact van groot belang vinden voor het maken van schoolwerk.

Ouders willen een helder lesprogramma

Een helder lesprogramma is volgens ouders onmisbaar: dit geeft ze houvast bij de ondersteuning van hun kind. Leerlingen kunnen volgens de ouders pas goed met hun schoolwerk bezig zijn als ze weten wat er van hen wordt verwacht.

Betere randvoorwaarden zoals ICT

De omstandigheden voor afstandsonderwijs waren niet altijd optimaal. Voor menig school en ouder was ICT een knelpunt. Verouderde computers en beroerde internetverbindingen zorgden voor problemen. Ondanks alle inspanningen van bijvoorbeeld het SIVON, die meer dan 15.000 laptops verspreidde aan leerlingen die dat nodig hadden. En ondanks initiatieven om leerkrachten, leerlingen en ouders te helpen met het gebruik van software en toepassingen voor afstandsonderwijs.

Hulp bij afstandsonderwijs

Via lesopafstand.nl geven de PO-Raad en Kennisnet informatie over o.a. het vormgeven van online lessen en communicatie en contact met ouders. Lees het hele artikel over de Monitor Hybride Onderwijs op Kennisnet. Deze maand verschijnt de vervolgrapportage op Kennisnet.

Herken jij bovenstaande punten? Hoe gaat het afstandsonderwijs nu tijdens de tweede lockdown? Laat het ons weten via het reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Omslagen januari

Boekentips Engels januari

Op de derde maandag van januari wordt Martin Luther King herdacht. Met deze boekentips sluiten wij aan bij dit eerbetoon.

Bekijk
Een leerkracht leest een groepje kinderen voor

Taalontwikkeling van nieuwkomers

Praktische en effectieve tips om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) te ondersteunen. Luisteren Luistervaardigheid vormt de basis voor taalverwerving. Veel NT2-leerlingen gaan door een ‘stille periode’ waarin ze nog niet actief spreken, maar wel veel leren door te luisteren. Ondersteun dit proces door duidelijk en rustig te spreken en visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen […]

Bekijk
Een houten poppetje met een lampje boven zijn hoofd

Column: Socrates op sneakers

Rowan is de klas uit gestuurd, maar weigert te vertrekken. Directeur Danny Weeda blikt terug op een knap staaltje omdenken.

Bekijk
Een groepje kinderen programmeert speelgoed.

Beleidsupdate: Subsidie Techkwadraat

Hoe zorgt het programma Techkwadraat voor meer technologieonderwijs? Dat lees je in deze beleidsupdate!

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.