Home » MOOC’s voor docenten en onderwijsprofessionals

MOOC’s voor docenten en onderwijsprofessionals

Tegenwoordig zetten steeds meer universiteiten hun onderwijs online. Eerst nog in de vorm van online colleges, later in de vorm van complete MOOC’s. Massive Open Online Courses: cursussen die te volgen zijn op internet en gemaakt zijn voor massale deelname. Een van de platforms waar deze MOOC’s worden aangeboden is Coursera. Momenteel vertegenwoordigt dit platform al meer dan zestig universiteiten, waaronder Princeton, Stanford én de Universiteit van Leiden. Ook op onderwijsgebied worden er een aantal interessante MOOC’s aangeboden: Gamification, Inspiring Leadership Through Emotional Intelligence, E-Learning and Digital Cultures en Videogames and Learning.

Gamification
University of Pennsylvania
Kevin Werbach
startdatum: 1 april 2013
duur: 6 weken
werkdruk: 4-8 uur per week

Valt het u ook weleens op dat niet alle leerlingen gemotiveerd zijn om betrokken mee te doen met de les? Door een spelelement toe te voegen, worden saaie of moeilijke dingen veel leuker en uitdagender voor uw leerlingen. Dat is een psychologisch proces en noemen we gamification.

Speldenken betekent meer dan alleen het uitdelen van badges en rankings. Het vereist een doordacht inzicht in de werking van motivatie en ontwerptechnieken. Tijdens deze MOOC leert u over de mechanismen van gamification, hoe het effectief te gebruiken is en waarom het zo’n potentie heeft.

Inspiring Leadership through Emotional Intelligence
Case Western Reserve University
Richard Boyatzis
startdatum: 1 mei 2013
duur: 6 weken
werkdruk: 3-4 uur per week

Inspirerend leiderschap komt overal voor: van ouders tot docenten en van uw manager tot uw vrienden. Weet u bijvoorbeeld nog wie in uw studieperiode uw favoriete docent was? Wie degene was die altijd meteen uw aandacht kreeg? Of die u kon motiveren voor zaken waar u helemaal geen zin in had?

In deze MOOC wordt leiderschap bekeken als een emotionele band, gebaseerd op een aantal belangrijke eigenschappen van emotionele intelligentie. Maar vooral het voeden, veranderen en inspireren van jezelf én anderen staat centraal. Enerzijds leert u over een aantal up-to-date onderzoeken en theorieën. Aan de andere kant leert u vaardigheden die u meteen kunt gebruiken voor de klas, of tegenover collega’s.

E-learning and Digital Cultures
The University of Edinburgh
Sian Bayne, Jeremy Know, Hamish A. Macleod, Jen Ross en Christine Sinclair
startdatum: nog niet bekend
duur: 5 weken
werkdruk: 5-7 uur per week

Onze band met de technologie wordt langzaam maar zeker steeds nauwer. Is het gebruikmaken van technologie een integraal gedeelte van onze evolutionaire ontwikkeling? Of laat het de beangstigende uitdaging zien om te leren begrijpen wat het nou eigenlijk betekent om mens te zijn in deze tijd?

Deze cursus gaat in op verschillende manieren waarop de digitale cultuur samenkomt met het onderwijs. Naast het vergaren van inzicht in digitale- en cybercultuur, denkt u na over de wijze waarop onze bezigheden en werkwijzen als docent én leerling worden beïnvloed door de technologie.

Als deelnemer aan deze MOOC gaat u nieuwe manieren onderzoeken om informatie te presenteren. U denkt na over visuele methoden als een manier van kennisoverdracht, en u gaat digitale ruimtes op andere manieren gebruiken om uw werk te presenteren.

Videogames and Learning
University of Wisconsin-Madison
Constance Steinkuehler en Kurt Squire
startdatum: nog niet bekend
duur: 10 weken
werkdruk: 4-6 uur per week

Als er één onderwerp is dat de laatste tijd veelvuldig terugkomt in de media dan is het wel serious gaming: het inzetten van games om te leren.  Onderzoek op verschillende terreinen toont aan dat videospellen niet alleen leuk, maar vooral ook erg leerzaam zijn.

In deze MOOC gaat u in op recente onderzoeken en gaat u aan de slag met verschillende  denk- en leervormen die toegespitst zijn op gaming. Denk daarbij aan begrippen als perceptie, aandacht en samenwerkend leren. Ook gaat deze cursus in op de spanning die ontstaan is tussen de huidige jongerencultuur en het traditionele onderwijs. Aan de hand van nieuwe ontwikkelingen in onderwijsgames leert u deze groeiende kloof te overbruggen.

Als u een van de bovenstaande MOOC’s wilt volgen dat kunt u zich gemakkelijk inschrijven op de website. Ook voor de cursussen waar de startdatum nog van niet bekend is kunt u zich inschrijven. U ontvangt een e-mail wanneer deze van start zal gaan.

Heeft u interesse in een van bovenstaande of andere MOOC’s? Of heeft u er al een gevolgd?

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.