Deze keer een bijzonder lesidee. Het is namelijk niet afkomstig van een docent, maar van leerlingen. Demi, Melissa en Larissa, drie meiden van 13 jaar uit de mavo-brugklas van het Eijkhagencollege. Hun idee is tegelijkertijd een oproep aan het onderwijs: laat leerlingen vaker zelf filmpjes maken als onderdeel van een opdracht of project. Het is niet moeilijk en je leert er veel van.
De meiden kwamen op het idee nadat ze bij economie de opdracht kregen zelf een uniek product te ontwikkelen. Onderdeel van de opdracht was het maken van promotie voor dat product. Omdat ze echt iets anders wilden doen dan de andere leerlingen, besloten zij zelf reclamefilmpjes te maken voor de bijzondere schoenen die ze hadden ontworpen.
De filmpjes hebben ze in gedeeltes opgenomen. Daarna hebben ze met behulp van het programma Movie Maker de filmpjes gemonteerd. Een duidelijke uitleg van het programma is hier te vinden: www.youtube.com/watch?v=JZXK68NS7gU
De leerlingen hebben ervaren dat het erg makkelijk is om op deze manier zelf een filmpje te maken. Het meest lastige vonden zij dat er bij het maken van een film aardig wat takes nodig zijn om uiteindelijk een goede opname te krijgen. En omdat ze het helemaal zelf deden, moesten ze ook zelf alles uitzoeken, maar, zo geven ze aan: daar leer je dan ook het meeste van.
Het resultaat is hieronder te bewonderen:
Deze projectvorm is in de meeste vakgebieden toe te passen. Als je je leerlingen niet helemaal blanco op pad wilt sturen dan is op de site van Kennisnet een duidelijk stappenplan te vinden.