Al eerder schreef ik over de iPad, en andere tabletcomputers, dat die apparaten voorlopig nog niet de laptops of Macs uit de scholen zullen laten verdwijnen. Eén van de redenen daarvoor is dat er nog maar weinig Nederlandstalige apps zijn.
Dat is natuurlijk voornamelijk een probleem als die apps vooral op tekst gebaseerd zijn, iets wat helaas nog maar al te vaak het geval is. Jammer, want ik denk dat voor het onderwijs juist de interactieve mogelijkheden van de tablet meerwaarde kunnen bieden ten opzichte van software op laptops en desktopcomputers. Daarop draaien wel meer applicaties (vaak gemaakt in flash of java, waardoor ze niet op een iPad te zien zijn), maar die moet je bedienen met een muis en een toetsenbord, waardoor je toch meer afstand houdt tot wat er op het scherm gebeurt. Het doen van bijvoorbeeld een proefje met zo’n applicatie kan je daarom gevoelsmatig niet vergelijken met het doen van een proefje in het echt.
Speciaal voor natuurkunde
Eén van de vakken waarvoor ik relatief veel interessante (lees: interactieve) content vond, is natuurkunde. De nadruk ligt daarbij op het gebruik maken van verschillende krachten. Maar er zijn ook wat andere mogelijkheden. Hieronder een aantal natuurkunde-apps die ik heb uitgeprobeerd voor de iPad:
• Touch Physics: een spel waarbij je de zwaartekracht moet gebruiken om een bal naar een bepaald punt te laten vallen, rollen of stuiteren. Je kunt ook je eigen levels maken, waarbij je je eigen hindernissen kunt tekenen.
• TinkerBox: een uitgebreide variant op het oude spel Crazy Machines. Ook bij dit spel moet je een bal naar een bepaald punt brengen, maar in dit spel maak je niet alleen gebruik van de zwaartekracht maar ook van veren, scharen, transportbanden en nog veel meer.
• Rafter HD: in dit spel moet je een object (rechthoek of cirkel) tekenen om daarmee een bal te laten exploderen. Daarbij maak je gebruik van de zwaartekracht (je bepaalt zelf de grootte van het object dat je laat vallen), een zijwaartse kracht (lucht), de snelheid waarmee het object valt, en botsingen waarbij je zelf bepaalt met hoeveel kracht het object terugstuit vanaf de ondergrond.
• Isaac Newton’s Gravity HD: ook weer een game waarin je de zwaartekracht en verschillende objecten moet gebruiken om een bal naar een bepaald punt te brengen.
• Bubble Ball: idem, maar wel eenvoudiger dan bovengenoemde spellen. Bijzonder: het spel is gemaakt door een 14-jarige jongen uit de VS.
• Building Parallel Circuits: een app waarmee je 6 parallelle stroomkringen moet maken. Daarbij wordt in korte teksten en animaties uitgelegd hoe de stroom loopt in een parallelle stroomkring. Er is een docentenblad en een korte toets over de werking van de circuits.
• Building Serial Circuits: idem, maar dan voor seriële stroomkringen.
• Xperica: een app om proefjes te doen over:
– de Wet van het Behoud van Moment,
– weerstand in een serieschakeling,
– het kookpunt van water,
– harmonische trillingen,
– uitzetting van metalen,
– slingerbeweging,
– kogelbaan,
– katrollen,
– waterdruk,
– Wet van Archimedes.
• Vernier Video Physics: een app om video’s te analyseren, bijv. de snelheid waarmee een bal wordt gegooid. Zie ook de video linksboven dit artikel.
• Mechanics: korte uitleg met simulaties over belangrijke begrippen op het gebied van:
– kinematica,
– dynamica,
– energie,
– moment,
– rotatie,
– zwaartekracht.
• Wind Tunnel: een simulatie van een windtunnel. Je kunt in de windtunnel o.a. verschillende objecten plaatsen, de druk in de windtunnel verhogen en rook toevoegen.
• Electrostatics: een simulatiegame over elektrostatica en de Wet van Coulomb. Dit spel kan overigens ook op internet gespeeld worden,
• Coolheat (van dezelfde hand als Electrostatics): een simulatiespel over kinetische gastheorie,
• Bouncyblue (ook weer van dezelfde maker): een simulatie waarmee je ballen (deeltjes) kunt tekenen die met verschillende snelheid bewegen over het scherm. Volgens de beschrijving van de app o.a. bruikbaar voor demo’s over de dichtheid van gassen, Brownse beweging en nog veel meer (maar daarvoor reikt mijn natuurkundige kennis niet ver genoeg).
Al met al aardig wat mogelijkheden voor de natuurkundeles, lijkt me!
Margreet van den Berg – ICT en onderwijs