In het Noorden zijn de scholen al begonnen en Midden- en Zuid-Nederland volgen de komende weken. Leerlingen uit de hogere klassen kennen elkaar ondertussen allemaal wel. Voor nieuwe leerlingen is het begin van het schooljaar vaak een beetje onwennig. Zo ook voor docenten, die jaarlijks te stellen hebben met een flinke lijst nieuwe namen en verse gezichten. Hoe leren jij en je leerlingen elkaar kennen aan het begin van het schooljaar?
Vertel eens iets over jezelf
Iedereen kent het en het is altijd een beetje ongemakkelijk: leerlingen die met een naambordje voor hun neus iets over zichzelf moeten vertellen. Bij voorkeur zo min mogelijk. Docent en oprichter van 21stcenturyschools.com Anne Shaw bedacht een strategie waarbij leerlingen gemakkelijker over zichzelf vertellen. Het werkt als volgt:
Ga met je leerlingen in een kring zitten of schik de tafeltjes zo dat iedereen naar elkaar toe zit. Laat iets rond gaan. Dat kan naar het idee van Shaw een toiletrol zijn, maar ook een bak pennen of iets anders waar leerlingen zo veel van mogen pakken als ze willen. Laat het rond gaan maar zeg niets, alleen dat ze mogen pakken wat ze nodig denken te hebben. Stel zelf een voorbeeld door als eerste een stuk of tien velletjes toiletpapier of pennen te pakken. Als iedereen is geweest vertel je wat jullie vervolgens gaan doen. Per velletje of kraal vertelt iedere leerling één ding over zichzelf. Jij begint. Zo uit je meteen wat je graag van je leerlingen te weten wil komen. Volgens Shaw zorgt deze aanpak voor de nodige lachsalvo’s. Vooral wanneer de lolbroeken die een halve rol hebben afgescheurd aan de beurt zijn.
Wie van jullie..?
Een andere manier om elkaar te leren kennen is door simpelweg vragen te stellen. Dat kun je leerlingen is groepjes laten doen, maar ook door er een actieve klassikale opdracht van te maken. Stel de leerlingen een vraag en bedenk hoe jij wil dat ze antwoorden. Ze kunnen natuurlijk gewoon hun hand opsteken, maar je kunt er ook voor kiezen om het eens anders aan te pakken. Geef antwoordbordjes, laat ze opspringen of iets mafs uitbeelden. Wie van jullie houdt van lezen? Speelt een instrument? En wie van jullie is deze zomer buiten Europa op vakantie geweest? Laat bij iedere vraag een aantal leerlingen hun antwoord toelichten of laat medeleerlingen verder vragen naar een specifieker antwoord.
Eeuwenoud euvel: namen van leerlingen
Voor de meeste docenten is het een flinke opgave: namen onthouden. Naambordjes werken natuurlijk altijd, maar probeer eens een andere manier om de namen van leerlingen te leren onthouden. Maak bijvoorbeeld per les een schema van leerlingen die je die les aan het woord wilt laten. Iedere les kies je een ander groepje zodat iedereen even vaak aan de beurt komt. Door verschillende namen meerdere keren tijdens de les te gebruiken onthoud je ze sneller. Ook helpt het om namen te verbinden aan fysieke kenmerken of rijmpjes, namen te herhalen wanneer leerlingen zichzelf voorstellen of bij binnenkomst jezelf te ‘dwingen’ iedereen bij naam te noemen. Hoe dan ook, maar er iets leuks van. Dan onthoud je per definitie alles beter.
Welke benadering of strategie gebruik jij om je leerlingen te leren kennen of om het ijs te breken? Deel jouw tips en suggesties via onderstaand reactieformulier met onze lezers.