Home » Nieuwsgierigheid prikkelen doe je zo

Nieuwsgierigheid prikkelen doe je zo

Een kind dat nieuwsgierig is, is gemotiveerd om te leren. Ook zorgt nieuwsgierigheid ervoor dat informatie beter wordt onthouden. Maar hoe kun je die nieuwsgierigheid nou eenvoudig inbouwen in je lessen? In dit artikel vind je drie activiteiten om kinderen nieuwsgierig(er) te maken.

Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van oktober 2018 en is geschreven door Anneke Engering en Sanne Dekker. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs en verschijnt 10 keer per jaar. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit de nieuwste editie! Meer weten? Kijk op www.praxisbulletin.nl.

Om nieuwsgierigheid te stimuleren is het belangrijk dat er een veilige sfeer is in de klas. Ook is het van belang dat er vragen gesteld mogen worden en dat ieders mening wordt gewaardeerd en gerespecteerd. Laat daarom ook merken dat je zelf ook nieuwsgierig bent naar het thema, de activiteiten en de vragen. Leerkrachten vinden het belangrijk om de nieuwsgierigheid van kinderen te prikkelen, maar toch is het in praktijk brengen ervan soms moeilijk. Om je hierbij te helpen, zetten we drie activiteiten op een rij. Ze maken de kinderen niet alleen nieuwsgierig(er), maar zorgen ook voor betrokkenheid bij het onderwerp en ze stimuleren creatief denken.

1. Posters met aantrekkingskracht

Maak voordat je met een nieuw thema begint posters die met het thema te maken hebben en hang ze op. Gebruik bijvoorbeeld getallen, plaatjes, afkortingen, spreekwoorden of woorden met ontbrekende letters. Laat de kinderen raden wat het nieuwe thema is.

2. Open einde

Vertel een verhaal bij het thema dat aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Laat het einde van het verhaal open en vraag de kinderen hun fantasie te gebruiken om het verhaal af te maken.

3. Verrassende wist-je-datjes

Ga op zoek naar prikkelende feitjes over het thema. Kies een verrassende uitspraak, spraakmakend onderzoek of nieuws. Of een gekke afbeelding, foto of strip. Laat de kinderen vertellen over hun verbazing hierover.

Zelf aan de slag?

Laat je inspireren door deze drie activiteiten en bedenk zelf prikkels om de kinderen nieuwsgierig te maken naar een bepaald thema. Je zult zien dat het de motivatie van de kinderen stimuleert en dat ze meer betrokken raken. Meer lezen? Download nu het complete artikel uit Praxisbulletin!

Hoe maak jij je leerlingen nieuwsgierig(er)? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.