Journalistiek heeft een belangrijke rol: het geeft iedereen eerlijke informatie over de wereld om ons heen. Maar er is online ook veel nepnieuws. Hoe kijk je kritisch naar nieuwsmedia en hoe herken je betrouwbare bronnen? Dat leer je leerlingen het beste door zelf een krant te maken. Het onlineprogramma Nieuwstool is daar een mooi hulpmiddel voor.
Digitale geletterdheid: omgaan met media en online informatie
Digitale technologie en media zijn steeds meer aanwezig in onze samenleving. En het zal alleen maar meer worden. Daarom is het erg belangrijk dat we leerlingen leren omgaan met technologie en ze voorbereiden op een snel veranderende toekomst. Kinderen moeten leren begrijpen hoe technologie werkt, maar er ook kritisch over leren nadenken én weten hoe je met online-informatie omgaat. Daarvoor kan je in het basisonderwijs bijvoorbeeld de methode Naut, Meander en Brandaan gebruiken. Hiermee geef je samen met je leerlingen meer invulling aan het begrip digitale geletterdheid. Daarbij kan je gebruik maken van stappenplannen voor verschillende digitale hulpmiddelen om bijvoorbeeld een enquête, poster of plattegrond te maken.
Aan de ene kant gaat digitale geletterdheid dus over het omgaan met digitale apparaten. Maar ook informatievaardigheden en mediawijsheid zijn erg belangrijke vaardigheden. Hoe zoek, vind, beoordeel en verwerk je online-informatie? En hoe ga je op een bewuste, kritische en creatieve manier om met media?
Zelf nieuws schrijven met Nieuwstool
Nieuwstool is een onlineprogramma waarmee leerlingen zelf nieuws maken en publiceren. De tool is onderdeel van het online lespakket NieuwsMakers, maar kun je ook los van het lespakket gebruiken. Het is geschikt voor leerlingen van de bovenbouw van het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Met de Nieuwstool maken en publiceren de leerlingen onder jouw begeleiding zelf nieuws. Zo leren ze wat er in een nieuwsbericht moet staan en welke bronnen betrouwbaar zijn. Doordat leerlingen zelf nieuws maken, raken ze meer betrokken bij hun omgeving. Ze kunnen bijvoorbeeld een interview doen met een vrijwilliger bij het bejaardenhuis waar hun oma woont. Of een fotoreportage maken van de kampioenswedstrijd van de Hockey Heren 1.
Terwijl ze praktisch bezig zijn, leren jouw journalisten in de dop:
- hoe nieuws tot stand komt
- welke bronnen betrouwbaar zijn en welke niet
- schrijven voor een groot publiek
- werken aan hun taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap
Hoe werkt de Nieuwstool?
Leerlingen maken met de Nieuwstool gratis hun eigen online krant. Het gebruik van de tool is eenvoudig. Er zijn vaste artikelblokken voor tekst, video’s en foto’s. Als je op de blokken klikt, opent er een venster waar je tekst in kunt zetten. De indeling van de pagina’s staat vast. Dat betekent dat leerlingen goed moeten opletten of de tekst niet te lang is, maar ook niet te kort. Net als in het echt: nieuwsredacteuren krijgen ook maar beperkte ruimte voor hun artikel. En ze moeten nadenken over een pakkende kop, geschikte afbeeldingen zoeken en – als echte onafhankelijke journalist – hun eigen mening niet delen.
De verschillende nieuwsberichten van leerlingen kunnen gebundeld worden in één krant. Of alle journalisten schrijven meerdere artikelen voor hun eigen krant. Het resultaat kan je via Twitter of e-mail delen of printen en uitdelen in de klas. En dat is leuk, want zo gaat iedereen met een zelfgeschreven krant naar huis!
Hoe leer jij je leerlingen kritisch om te gaan met nieuwsmedia en online informatie? En ga jij aan de slag met de Nieuwstool? Deel het met ons via onderstaand reactieformulier.