Goede relaties tussen docenten en leerlingen werken positief uit op de prestaties en motivaties van leerlingen. Daarnaast ondervinden docenten minder stress als ze over het algemeen een leidende en vriendelijke relatie met hun leerlingen hebben. Het heeft zelfs een positieve invloed op hun welbevinden.
Dat blijkt uit onderzoek in het voortgezet onderwijs waarop Anna van der Want onlangs promoveerde aan de Technische Universiteit Eindhoven. Van der Want keek of en wanneer de interpersoonlijke identiteitsstandaard – het beeld dat docenten in het algemeen hebben van de relatie met hun leerlingen – correspondeert met hoe leraren bepaalde klassensituaties ervaren. (bron: NRO)
Lees verder over de onderzoeksresultaten op de website van het NRO. Met enige regelmaat publiceert Onderwijs van Morgen over voor het voortgezet onderwijs relevante onderzoeken waar NRO een bijdrage aan heeft geleverd. Bekijkt u ook eens:
- NRO: Hoe buitenschools leren het leren binnen de school kan helpen
- NRO: meer zit in bètavakken door vernieuwende onderwijsaanpak
- NRO: Differentiatie heeft zin als het onderdeel is van een bredere onderwijsaanpak
Merkt u dat de relatie met uw leerlingen van invloed is op uw welbevinden en de prestaties van uw leerlingen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.