Om iedere leerling zo goed mogelijk te ondersteunen bij het behalen van een bepaald minimumniveau, is differentiatie essentieel. Leerlingen indelen in homogene groepen – bijvoorbeeld op basis van niveau – is daarbij meestal de basis. Maar alleen groeperen heeft weinig zin, blijkt uit een literatuurstudie van onderzoeksinstituut GION van de Rijksuniversiteit Groningen.
Volgens een artikel op de website van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) is groeperen een goed begin, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het heeft namelijk pas écht zin als het is ingebed in een bredere aanpak, waarbij ook aandacht is voor aangepaste instructie, voortgangscontrole en opbrengstgericht werken.
‘”Differentiatie is geen trucje dat je op zichzelf kunt gebruiken om tegemoet te komen aan de verschillen tussen leerlingen”, zegt hoogleraar onderwijskunde Roel Bosker. Pas als de manier van groeperen, het onderwijsaanbod, de instructie, het toetsgebruik en de feedback op elkaar zijn afgestemd in een bredere onderwijsaanpak komt differentiatie leerlingen ten goede’, zo staat in het artikel. Lees verder op de website van het NRO of download hier het onderzoeksrapport.
Hoe differentieert u in de klas? Welke elementen zijn daarbij voor u van belang? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.
Bronvermelding: M.I. Deunk, S. Doolaard, A.E. Smale-Jacobse, R.J. Bosker, Differentiation within and across classrooms: A systematic review of studies into the cognitive effects of differentiation practices. GION onderwijs/onderzoek – Rijksuniversiteit Groningen, 2015.