Home » NRO: Hoe buitenschools leren het leren binnen de school kan helpen

NRO: Hoe buitenschools leren het leren binnen de school kan helpen


Leerlingen leren niet alleen binnen de muren van de school. Ook daarbuiten zijn ze dagelijks, zowel bewust als onbewust, bezig met het opdoen van kennis en vaardigheden. Sporten, muziekles, verdieping in eigen interesses, lessen in de prille liefde en andere levenslessen. In het leven van een puber is het nooit saai. Maar wat kan dit buitenschoolse leren betekenen voor het leren binnen de school?


Dat zochten wetenschappers, verbonden aan Universiteit Utrecht, uit met een reviewstudie. Daaruit blijkt dat, om buitenschools leren van betekenis te laten zijn binnen de muren van de school, er sprake moet zijn van continuïteit. Dat wil zeggen: dat er continu enige vorm van verbinding is tussen de verschillende binnen- en buitenschoolse leeromgevingen van een leerling. Die continuïteit heeft namelijk een positief effect op schoolbetrokkenheid, interesseontwikkeling én de motivatie om verder te leren in de toekomst. Als dat niet het geval is – dus wanneer er sprake is van discontinuïteit – dan ervaren leerlingen vaak negatieve gevoelens, een verminderde betrokkenheid bij school en een grote kans op uitval.

Referentie: L.H. Bronkhorst, S.F. Akkerman, Continuities and discontinuities in learning across school and out-of-school contexts. Universiteit Utrecht, 2014

Lees verder:
Deze reviewstudie werd gefinancierd vanuit het fundamentele onderwijsonderzoek (PROO) van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Het onderzoeksrapport is nog niet beschikbaar. Wel kunt u vast verder lezen over de bevindingen uit de reviewstudie op de website van het NRO.

Laatste onderwijsnieuws

Een leerkracht leest een groepje kinderen voor

Taalontwikkeling van nieuwkomers

Praktische en effectieve tips om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) te ondersteunen. Luisteren Luistervaardigheid vormt de basis voor taalverwerving. Veel NT2-leerlingen gaan door een ‘stille periode’ waarin ze nog niet actief spreken, maar wel veel leren door te luisteren. Ondersteun dit proces door duidelijk en rustig te spreken en visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen […]

Bekijk
Een houten poppetje met een lampje boven zijn hoofd

Column: Socrates op sneakers

Rowan is de klas uit gestuurd, maar weigert te vertrekken. Directeur Danny Weeda blikt terug op een knap staaltje omdenken.

Bekijk
Een groepje kinderen programmeert speelgoed.

Beleidsupdate: Subsidie Techkwadraat

Hoe zorgt het programma Techkwadraat voor meer technologieonderwijs? Dat lees je in deze beleidsupdate!

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.