Home » Ondernemerschap in het onderwijs: 3 best practices

Ondernemerschap in het onderwijs: 3 best practices

Ondernemende vaardigheden worden steeds belangrijker. Niet voor niks staan internationaal erkende competenties zoals de 21st century skills volop in de belangstelling. Om de huidige staat van ondernemerschap in het onderwijs in kaart te brengen, bracht het Wise Initiative in 2015 initiatieven van over de hele wereld in kaart. In dit artikel 3 inspirerende best practices uit China, Finland en Qatar.

Maker Space | Tsinghua University High School, China
In het Maker Innovation Centre van Tsinghua University High School, een 100 jaar oude aan Tsinghua University verbonden middelbare school, kunnen leerlingen zich op vrijwillige basis bekwamen in alle facetten van innovatie en ondernemerschap. De grote, open ruimte is uitgerust met alle denkbare tools voor het ontwerpen, testen en fabriceren van nieuwe producten en/of diensten. Leerlingen krijgen er de mogelijkheid om onder begeleiding samen te werken aan projecten waarbinnen real time prototyping, het ontwikkelen van modellen en kleinschalige creatieve projecten en productie centraal staan.

Ter ondersteuning ontwikkelde de verantwoordelijke faculteit The Extreme Learning Process (XLP): een interdisciplinair platform dat voorziet in een realistische context, waarbinnen leerlingen leren om hun individuele én collectieve creativiteit te plannen, kanaliseren en coördineren in de huidige, digitale maatschappij. Verder lezen? Zie pagina 25-29 in de onderzoeksrapportage.

Lesprogramma Me & My City | Finnish Economic Information Office, Finland
In het Finse kerncurriculum is vastgelegd dat leerlingen vertrouwd moeten raken met ondernemerschap. Om dat te bereiken, ontwikkelde het Finnish Economic Information Office het praktijkgerichte programma Me & My City. De module beslaat tien oriënterende lesuren en een lesdag in leeromgeving ‘The City’: een fysieke simulatie van het Finse zakenleven – waarvan er inmiddels acht zijn. Leerlingen (van 11 tot en met 13 jaar) doorlopen het oriëntatieprogramma onder begeleiding van hun docent. Tijdens deze lessen leren ze hoe het is om onderdeel te zijn van het beroepsleven en hoe je solliciteert op een baan.

De dag in The City staat in het teken van action based learning. Tijdens het oriëntatieprogramma heeft iedere leerling enkele sollicitatiegesprekken voorbereid. Op basis daarvan krijgen leerlingen in The City een baan bij een bedrijf uit de regio, in een gemeentelijke functie of ze krijgen de kans een eigen bedrijf te starten. Gedurende de dag maken leerlingen realistische opdrachten, verkopen ze hun diensten en krijgen ze te maken met situaties waar een ieder van ons dagelijks mee te maken heeft. Leerlingen worden hierbij gecoacht door universitair geschoolde instructeurs. Verder lezen? Zie pagina 39-43 in de onderzoeksrapportage.

Trainingsprogramma’s | INJAZ Qatar, Qatar
De NGO INJAZ Qatar ontwikkelt (gratis) trainingsprogramma’s op het gebied van werk en ondernemerschap. Deze trainingen, voor leerlingen van 12 tot en 24 jaar, worden gegeven door professionals die zelf werkzaam zijn bij een groot bedrijf als CEO of CFO. In de trainingen – die zijn toegespitst op leeftijd en niveau – komen onder meer financieel management, interpersoonlijke vaardigheden, ondernemerschap, werkbereidheid en succes aan bod.

Een voorbeeld is de training ‘Be Entrepreneurial’ voor leerlingen van 14 tot en met 18 jaar. Door middel van interactieve activiteiten worden leerlingen uitgedaagd om een onderneming te starten terwijl ze nog op school zitten. Hierbij doorlopen ze de gehele levenscyclus van een start-up: een team formeren, een businessplan ontwikkelen, financiële behoeftes en bronnen identificeren, een bedrijf opzetten en het produceren van een product of verlenen van een dienst. Door de creatieve ideeën van leerlingen tot leven te brengen, wordt ondernemerschap voor hen een haalbaar doel. Verder lezen? Zie pagina 55-58 in de onderzoeksrapportage.

Bron: Greene, P. G. (2015). Entrepreneurship Education: A Global Consideration from Practice to Policy Around the World (Doctoral dissertation).

Hoe wordt er bij u op school aandacht besteed aan de ontwikkeling van ondernemende vaardigheden? Welke initiatieven vindt u inspirerend? Deel uw kennis en ideeën via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.