Onderwijs van Morgen Live!
Maart 2023
Van werkdruk
naar werkgeluk
Dit event is voorbij, maar je kunt het wel terugkijken
Onderwijs van Morgen Live!
Van werkdruk naar werkgeluk
Bekijk alle sessies terug.
Hoe om te gaan met wat er op je pad komt – door Joseph Oubelkas
Joseph Oubelkas deelt zijn levensverhaal, die je niet snel weer zult vergeten. Met passie, enthousiasme en ook humor vertelt hij over zijn bizarre levensveranderende ervaring.
De Gelukkige School – door Anke Appel-den Boer
Wanneer je als school in geluk en persoonlijk leiderschap investeert, werk je automatisch aan aantrekkelijk werkgeverschap. Het effect van De Gelukkige School straalt niet alleen op leerlingen af, maar ook op de leerkrachten, directie en de ouders.
Belang van een Grej – door Micael Hermansson
Een Grej heeft alles te maken met kinderen nieuwsgierig én betrokken maken middels een raadsel. Micael Hermansson, de bedenker van Grej of the day vertelt je alles over deze methodiek.
Grip op je rekenles – door Arlette Buter, conceptauteur De wereld in getallen en Pluspunt
Leren rekenen betekent bouwen. Eerst de fundering en daarna verder. Maar hoe zorg je nou dat je weet dat het goed zit en er geen instortingsgevaar dreigt? Wat brengt de rekenmethode je, wat voeg je als leerkracht zelf toe en hoe combineer je beide?
Gaat digitale technologie het onderwijs sturen? – door Niels Kerssens
Wat betekent de ‘platformisering’ van het onderwijs voor de autonomie van de school en de rol van de leraar?
Doen wat werkt: interview met José Schraven over haar methodiek en de vernieuwingen in de nieuwe Staal Spelling
In dit interview spreken we José Schraven over het ontstaan van de methodiek Staal, het belang van goede instructie en de kracht van herhaling en taakanalyse.
Van taaltrucjes naar taal snappen – door Dr. Peter de Swart
In deze lezing laat Peter de Swart zien dat kennis van grammaticale begrippen geen doel op zich is, maar dat deze begrippen dienen als middel om eigen taaldoelen te bereiken. Daarmee komt dan (hopelijk) ook het plezier in taal.
Groeien in taal met effectief formatief evalueren – door Sergej Visser
Tijdens deze kennissessie krijg je vele handvatten en tips, die je direct in kunt zetten om kinderen te laten groeien in taal.
Geef kinderen de taal om de wereld te ontdekken! – door Tjalling Brouwer
Tjalling Brouwer is onderwijsadviseur op het gebied van taal en lezen en o.a. conceptauteur van Staal. Aan de hand van enkele voorbeelden laat hij zien dat lezen, schrijven, spreken en luisteren een natuurlijke samenhang hebben en elkaar onderling versterken.
Klassewerkplek – door Paul Baan
Wat je aandacht geeft, dat groeit. Als we méér aandacht geven aan het welbevinden van de leerkracht, groeien die leerkrachten. Niet alleen in hun rol als schoolleider, maar ook in aantal.
Vergelijkend meten: niet doen?! – door Janneke Helsloot en Daphne van Heusden, Bureau ICE
Het huidige systeem van leerlingen met elkaar vergelijken, de zogenoemde percentielscore, doet geen recht aan de ontwikkeling van leerlingen. Janneke en Daphne gaan in gesprek.
Workshop: Samen lezers maken – door Renée den Breems
Leerlingen aan het lezen krijgen, dat doe je zo! Renée den Breems deelt in deze workshop één van de vele werkvormen van Passionate Bulkboek.
Blij(f) in het onderwijs – door Amin Asad, Kirsten Cuppen en Valerie Ungerer
Bij deze sessie van ‘Blij(f) in het onderwijs’ kun je binnen een halfuur rekenen op inspiratie, omdenken en vooruitkijken. Waar word jij nou écht gelukkig van in je werk?
Nieuwsgierig denken – door Jason Fredrick
Deze sessie bevat praktische ideeën waarmee je direct de volgende dag mee kunt experimenteren. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk!
De functie van het gedrag – door Steffie van der Meijden
Als we gaan kijken naar de functie van het gedrag. Waarom doet de leerling wat hij/zij doet? Wat vertelt ons dat en wat kunnen wij voor de leerling betekenen? Ligt daar niet de sleutel tot werkgeluk?
Werkdruk in het werkveld: Hoe bereid jij je studenten voor? – door Eugène Klerkx
Hoe kun jij jouw studenten voorbereiden op een werkzaam leven? Eugène geeft je handvatten om jouw studenten te helpen om in balans te blijven wanneer ze aan het werk gaan.
Formatief evalueren in elke taalles: hoe dan? – door Sergej Visser
Hoe breng je formatief evalueren in de praktijk van elke les? Hoe doe je dat bij de talen, en hoe niet? En welke tools kun je daarbij inzetten?
Workshop: Samen lezers maken – door Renée den Breems
Leerlingen aan het lezen krijgen, dat doe je zo! Renée den Breems deelt in deze workshop één van de vele werkvormen van Passionate Bulkboek.
Blij(f) in het onderwijs – door Amin Asad, Kirsten Cuppen en Valerie Ungerer
Bij deze sessie van ‘Blij(f) in het onderwijs’ kun je binnen een halfuur rekenen op inspiratie, omdenken en vooruitkijken. Waar word jij nou écht gelukkig van in je werk?
Nieuwsgierig denken – door Jason Fredrick
Deze sessie bevat praktische ideeën waarmee je direct de volgende dag mee kunt experimenteren. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo leuk!
De functie van het gedrag – door Steffie van der Meijden
Als we gaan kijken naar de functie van het gedrag. Waarom doet de leerling wat hij/zij doet? Wat vertelt ons dat en wat kunnen wij voor de leerling betekenen? Ligt daar niet de sleutel tot werkgeluk?
Werkdruk in het werkveld: Hoe bereid jij je studenten voor? – door Eugène Klerkx
Hoe kun jij jouw studenten voorbereiden op een werkzaam leven? Eugène geeft je handvatten om jouw studenten te helpen om in balans te blijven wanneer ze aan het werk gaan.
Formatief evalueren in elke taalles: hoe dan? – door Sergej Visser
Hoe breng je formatief evalueren in de praktijk van elke les? Hoe doe je dat bij de talen, en hoe niet? En welke tools kun je daarbij inzetten?
Aftermovie
‘Inspirerend’, ‘verhelderend’ en ‘verbindend’. Zomaar een greep uit de woorden die deelnemers van Onderwijs van Morgen Live! voor ons achterlieten over dit event.
Graag tot volgend jaar!