Tussen de honderden nieuwsberichten die wekelijks voorbijkomen, zitten ook regelmatig onderzoeken, actualiteiten of beslissingen die invloed kunnen hebben op het onderwijs of je kunnen inspireren. Onderwijs van Morgen zet het onderwijsnieuws van deze week voor je op een rij.
Tentoonstelling neemt je mee naar het begin van speciaal onderwijs in Nederland
In het Atrium van het Haagse stadhuis opent op 16 oktober 2024 een bijzondere tentoonstelling over de allereerste Nederlandse school voor speciaal onderwijs, opgericht in 1855 in Den Haag. Deze school, toen bekend als de ‘Idiotenschool’ (afkomstig van het Griekse ‘idios’ dat ‘eigen’ betekent), was bedoeld voor kinderen die extra hulp nodig hadden.
Te weinig gym op een derde van de basisscholen
Een op de drie basisscholen lukt het niet om leerlingen genoeg gym te geven. Vooral de laagste klassen halen de norm van 90 minuten per week vaak niet. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.
Scholen zeggen dat de lesroosters te vol zijn en dat er een tekort is aan accommodatie voor de gymles. Over groep 1 en 2, waar de norm het minst vaak gehaald wordt, zeggen sommige schoolleiders dat deze groep wel genoeg buiten speelt.
Geschiedenisleraar Hidde Wierda verkozen tot docent van het jaar
Geschiedenisleraar Hidde Wierda van CSB Amsterdam is door een jury van scholieren, docenten, journalisten en historici verkozen tot geschiedenisdocent van het jaar. Het is de tiende keer dat de verkiezing wordt gehouden. Wierda wordt een jaar lang ambassadeur voor geschiedenisonderwijs en mag met zijn klas naar het Rijksmuseum.
Juryvoorzitter Noraly Beyer benadrukt het belang van gedegen kennis over geschiedenis. ‘Geschiedenis helpt om te weten wie en wat we zijn. Weten waar we vandaan komen en wat er allemaal aan goed en kwaad achter ons ligt, versterkt begrip voor het heden en bevordert inzicht om nu en in de toekomst niet in herhaling te vallen.’
Is de kinderliteratuur aan het versimpelen? En zo ja, is dat erg?
Hoera, het is Kinderboekenweek! Als je naar de bestsellerlijsten kijkt, zou je denken dat kinderen het liefst boeken van youtubers en vloggers lezen. Wat betekent dit voor de kinderliteratuur?
Dat kinderen in hun vrije tijd populaire boeken van vloggers lezen is niet zozeer het probleem, stelt Dera, universitair hoofddocent Nederlandse letterkunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Het wordt pas een probleem als zulke oppervlakkige boeken systematisch in de schoolse context worden aangeboden. ‘Dat gaat in tegen alle principes van rijk tekstonderwijs.’
Kabinet belooft een offensief tegen Jodenhaat: ‘We zetten vol in op repressie en onderwijs’
Het kabinet komt binnen enkele weken met een strategie tegen het ‘toenemend antisemitisme’. Aangiften zullen met voorrang worden behandeld en op scholen moet er meer aandacht voor komen. Een stevige aanpak was eerder al aangekondigd in het regeerprogramma, maar krijgt wat VVD-minister David van Weel (Justitie en Veiligheid) betreft extra urgentie omdat de gemoederen niet bedaren sinds Hamas Israël op 7 oktober vorig jaar aanviel en er vervolgens een hevige oorlog uitbrak in het Midden-Oosten.
De Anne Frank Stichting schreef voor Onderwijs van Morgen een artikel over antisemitisme in de klas. Docent Ellen en Bart Wallet, hoogleraar Joodse studies aan de Universiteit van Amsterdam, geven handvatten voor in de klas.
Minister Bruins timmert een vogelhuisje op het mbo. ‘De toekomst van ons land ligt bij vakmensen’
In het Weekend van de Wetenschap bezoekt Eppo Bruins, de NSC-minister die waarschijnlijk ruim 1 miljard euro op het onderwijs gaat bezuinigen, een mbo. Dat is best bijzonder, omdat zijn voorgangers de wetenschap meestal op een hogeschool of universiteit vierden. Het moge duidelijk zijn: dit kabinet is er voornamelijk voor de praktisch geschoolden.
Berghemse dialectlessen nu voor heel Brabant beschikbaar: ‘De kinderen waren enthousiast’
In hun eigen Berghem was het dialectproject op basisschool De Fonkeling een groot succes. Daarom gunnen Riny en Dick Boeijen hun lesmateriaal het alle achtstegroepers in heel Brabant. Het lesmateriaal is daarom vanaf nu gratis te downloaden bij Erfgoed Brabant.
Juf Roos is Leraar van het Jaar
Roos van der Linden (25) werd vorige week uitgeroepen tot Leraar van het Jaar 2024 in het PO. Juf Roos, die lesgeeft aan groep 8 van De Regenboog uit Utrecht, heeft deze prestigieuze prijs in de wacht gesleept dankzij haar bijzondere inzet voor diversiteit, inclusie en kansengelijkheid in het onderwijs