Home » Onderwijsnieuws: Dynamische schooldag en volg-app

Onderwijsnieuws: Dynamische schooldag en volg-app

Twee kinderen buiten met een witbordje

Tussen de honderden nieuwsberichten die wekelijks voorbijkomen, zitten ook regelmatig onderzoeken, actualiteiten of beslissingen die invloed kunnen hebben op het onderwijs of je kunnen inspireren. Onderwijs van Morgen zet het onderwijsnieuws van deze week voor je op een rij.

Middelbare school Zeist zet cijfers even niet in volg-app: ‘Kind regie geven’

De meeste ouders van nu konden op school nog onvoldoendes halen of een keer spijbelen zonder dat ze dat thuis direct te weten kwamen. Met apps als Magister hebben veel leerlingen van vandaag die ‘luxe’ niet meer; ouders zijn overal direct van op de hoogte. Een middelbare school in Zeist trapt nu op de rem, bevreesd dat dit permanente meekijken bij leerlingen leidt tot stress en ongezonde prestatiedruk.

Boekentips Canon van Nederland uitgelicht

Stimuleer het gebruik van rijke teksten over inhoudelijke thema’s in alle leergebieden. Dat is een van de conceptkerndoelen voor Nederlands. Om leraren in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs te ondersteunen bij de selectie van die rijke teksten, biedt de Canon van Nederland een uitgebreide lijst met boekentips. De belangrijkste boeken per Canonvenster worden nu uitgelicht.

Opinie: ‘Jongeren aanspreken? Maak in het onderwijs gebruik van meer, en vooral bétere muziek’

‘Wie zegt dat Engels de wereldtaal is, zit ernaast. De echte wereldtaal is muziek. Wie goed zoekt, vindt via liedteksten vensters op de wereld. Via een liedtekst is het mogelijk voor leerlingen om in te leven in een ander verhaal of perspectief.’

‘Wij denken dat Van de regen tot de zon van rapper Typhoon, dat hij ten gehore bracht in de Ridderzaal ten ere van tweehonderd jaar Koninkrijk der Nederlanden, woorden geeft aan onze geschiedenis. Dat de teksten van Fresku en Arjan Lubach in het nummer Canon relevant zijn voor het onderwijs. Dat Froukje’s Groter dan ik een uitstekend startpunt is om met jongeren te praten over klimaatverandering. En dat Europapa, waarmee Joost Klein eigenhandig de gedachte van Europese eenwording cool maakte, aanstekelijk kan werken in de klas.’

Leerlingen bewegen niet genoeg, deze school heeft de oplossing

Springend, rennend en huppelend. Zo brengen leerlingen van basisschool De Vijfhoeven in Vlijmen hun zogeheten dynamisch lesdag door. En daarmee zien hun lessen er heel anders uit dan die op de meeste basisscholen. ‘Het is veel leuker dan rekenen in de klas’, vertelt een leerling enthousiast. Deze manier van lesgeven is voor deze school dé uitkomst om leerlingen meer te laten bewegen.

Tetiana vluchtte uit Oekraïne en staat nu in Nederland voor de klas

Tetiana was in haar thuisland ook al docent. Vandaag stond ze voor het eerst voor de klas, als onderdeel van haar voorbereidingstraject om als zij-instromer ook in Nederland les te mogen geven.

Fraude met zorgdiploma’s door ervaringscertificaten (EVC’s): oproep tot voorzichtigheid

Fraude met mbo-zorgdiploma’s mogelijk verkregen met ervaringscertificaten (EVC’s) neemt toe, dat schrijft minister Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap samen met minister Agema van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Zij baseren zich hierbij onder andere op verontrustende signalen van het Openbaar Ministerie (OM). Met een ervaringscertificaat kan je vrijstellingen krijgen voor (onderdelen van) een mbo-opleiding. Minister Bruins roept mbo-instellingen in een brief op om voor een aantal specifieke zorgopleidingen zeer terughoudend te zijn bij het omzetten van EVC’s in een erkend mbo-diploma.

Feestelijke start leescampagne De Weddenschap

Deze week trappen Soumaya Ahouaoui, Donny Ronny en Froukje leescampagne De Weddenschap feestelijk af in Leiden, Oldenzaal en Heerhugowaard. Veel scholen in het praktijkonderwijs, het vmbo en mbo volgen. De Weddenschap is  een laagdrempelige campagne die docenten en leesconsulenten de mogelijkheid biedt om lezen te promoten in de klas. De veertiende editie vraagt extra aandacht voor gedichten, beeldverhalen en graphic novels.

De Weddenschap wacht op jou! Jij doet toch ook mee? Alle deelnemers krijgen na afloop een certificaat en er zijn prijzen en een landelijke trofee te winnen. Diverse ambassadeurs zoals auteurs, politici, muzikanten, sporters, docenten en leesconsulenten geven leestips voor de deelnemers.

Marit Törnqvist ontvangt Johannes Vermeerprijs 2024

Illustrator en kinderboekenschrijver Marit Törnqvist heeft op maandag 4 november de Johannes Vermeerprijs 2024 ontvangen uit handen van minister Bruins (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap). De Johannes Vermeerprijs is de staatsprijs voor de kunsten. De jury, onder voorzitterschap van Marise Voskens, koos unaniem voor Törnqvist. Zij krijgt de prijs vanwege haar uitzonderlijke artistieke vermogen om universele emoties in taal en tekeningen te verbeelden.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.