Tussen de honderden nieuwsberichten die wekelijks voorbijkomen, zitten ook regelmatig onderzoeken, actualiteiten of beslissingen die invloed kunnen hebben op het onderwijs of je kunnen inspireren. Onderwijs van Morgen zet het onderwijsnieuws van deze week voor je op een rij.
Scholen doen hun best, maar steeds minder jongeren vinden homoseksualiteit ‘normaal’
Uit de GGD-jeugdmonitor bleek dat steeds minder Amsterdamse jongeren homoseksualiteit accepteren. Hetzelfde geldt voor veel andere regio’s. Op school in de hoofdstad zouden ze een homoseksuele klasgenoot niet anders behandelen, „maar we zullen niet echt vrienden worden”.
Reportage: Overadvisering nekt het praktijkonderwijs: ‘Wij worden onderuit gehaald’
Nu basisscholen verplicht zijn het schooladvies voor leerlingen naar boven toe bij te stellen, ziet het praktijkonderwijs het aantal aanmeldingen kelderen. Docenten en bestuurders vrezen chaos. ‘We zijn straks jarenlang het puin van een doorgeslagen experiment aan het ruimen.’
Workshop over seksualiteit en grenzen is een blijvertje op Porteum
Relaties, intimiteit en seksualiteit spelen een belangrijke rol in het leven van pubers. Maar hoe geef je aan dat je niet alles weet? Hoe maak je je eigen keuzes? En hoe geef je je grenzen aan? Daar draait het om in de workshop ‘Girls’ Choice en Boys R Us’ van het jeugdpreventiewerk vanuit Welzijn Lelystad. De workshop is zo goed ontvangen, dat deze vanaf volgend schooljaar aan alle tweede klassen op Porteum wordt aangeboden.
OCW-onderzoek: leerlingen socialer en geconcentreerder door mobieltjesafspraak
Smartphones weren uit klaslokalen zorgt ervoor dat middelbare scholieren onderling socialer zijn en lessen geconcentreerder volgen. Dat zeggen leraren en schoolleiders van bijna 600 middelbare scholen in een representatieve meting die het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap liet uitvoeren. Sinds januari 2024 bestaat in het voortgezet onderwijs de landelijke afspraak om tijdens lessen mobiele telefoons niet langer toe te staan. Na de zomervakantie geldt dat ook voor het primair en gespecialiseerd onderwijs.
Lerarentekort in Amsterdam begint bijna te wennen – en dat is nou net het punt
Na de zomervakantie staat er in Amsterdam wederom niet voor elke klas een leerkracht. Tegelijkertijd is het lerarentekort geworden waar iedereen voor probeerde te waken: een chronisch probleem. ‘Roep iedereen alsjeblieft op om leraar te worden.’
Doorstroomtoets leidt niet zomaar tot een hoger schooladvies
De ene doorstroomtoets is niet gemakkelijker dan de andere, schrijft staatssecretaris Mariëlle Paul van Onderwijs na zorgen van leerkrachten en scholenkoepels.
Leerkrachten terughoudend in meldingen kindermishandeling: ‘Kan ook laagdrempelig’
Veilig Thuis Utrecht is het advies- en meldpunt voor onder meer huiselijk geweld en kindermishandeling in de provincie Utrecht. De organisatie merkt dat het onderwijs terughoudend is in het contact opnemen met Veilig Thuis Utrecht. ‘Veel leerkrachten zijn bang voor de gevolgen als ze bij ons aankloppen’, vertelt manager Danny Tenić. Maar Juist als je op tijd bent, hoeft het echt niet altijd heel zwaar te zijn.
NOS Stories over de (on)zin van blijven zitten
Steeds meer jongeren blijven zitten. In deze video zoekt NOS Stories uit wat dat met je doet. En wie bepaalt eigenlijk of je overgaat?
Ouders lezen vooral voor als kind jong is
Ruim zeven op de tien Nederlandse ouders lezen weleens voor, in het bijzonder als hun kind jong is.Ouders van jonge kinderen besteden hieraan gemiddeld 11 minuten per dag.