Tussen de honderden nieuwsberichten die wekelijks voorbijkomen, zitten ook regelmatig onderzoeken, actualiteiten of beslissingen die invloed kunnen hebben op het onderwijs of je kunnen inspireren. Onderwijs van Morgen zet het onderwijsnieuws van deze week voor je op een rij.
Een eigen schoolbibliotheek voor elke school in Wageningen
Alle basisscholen in Wageningen krijgen een eigen schoolbibliotheek. Dat is goed nieuws voor kinderen die zo de kans krijgen verslaafd te raken aan lezen. Ja, óók de kinderen die lezen en voorlezen van huis uit niet meekrijgen. Ze mogen de boeken mee naar huis nemen, net als bij een gewone bieb.
Inspectie: veel leerlingen tweede klas voortgezet onderwijs kunnen niet goed lezen
Leerlingen in de tweede klas van de middelbare school hebben lang niet allemaal het leesniveau dat nodig is om goed mee te kunnen komen in het onderwijs en het leven, concludeert de onderwijsinspectie op basis van een peiling. Het gaat met name om leerlingen in het vmbo-b/k en het praktijkonderwijs.
Den Haag moet dimmen, vinden Amsterdamse docenten: ‘Helpt verbinding om zeep’
De onrust rond het recente geweld in Amsterdam bereikt ook klaslokalen. Docenten moeten alle zeilen bijzetten om de spanningen in goede banen te leiden. De manier waarop landelijke politici reageren op het geweld, helpt daarbij niet, zeggen Amsterdamse leraren die Nieuwsuur spreekt. Integendeel: sommige uitspraken leiden tot angst en ondermijnen de verbinding tussen leerlingen. ‘Wij wonen in een superdiverse stad met veel superdiverse scholen. Als het spannend wordt in de samenleving, is verbinden de allerbelangrijkste taak voor docenten.’
Utrechtse mbo-school Nimeto wint de Rietveldprijs én de Truus Schröderprijs
De Utrechtse mbo-vakschool Nimeto heeft de Rietveldprijs en de Truus Schröderprijs gewonnen. De prijzen zijn zondag uitgereikt in het Centraal Museum in Utrecht. De vakschool krijgt de prijzen voor het project voor de transformatie van de school. De Stichting Rietveldprijs reikt elke twee jaar een prijs uit aan een ontwerper die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de kwaliteit van gebouwen in Utrecht. Volgens het juryrapport liet de stichting met onderzoek zien dat sloop en -nieuwbouw van naoorlogse scholen vrijwel nooit de beste oplossing is.
Opvoedvraag: Hoe krijg je een puber aan de studie?
Een 16-jarige doet niets voor school. Iedereen is in de weer met zijn schoolresultaten, behalve de jongen zelf. Die haalt zijn schouders op. ‘Vorig jaar ging hij met de hakken over de sloot naar havo 4. Inmiddels zijn we al een paar keer gebeld door zijn mentor en onlangs ook door de zorgcoördinator.’ Een herkenbaar verhaal, zegt Ankie Remijn. Zij ontwikkelde het programma ‘mentoraat met resultaat’ en traint mentoren in het voortgezet onderwijs.
Tienermeiden geven hun leven een lager cijfer dan jongens, vooral online maar ook offline
Ze zien filmpjes ‘over make-up of bezig zijn met je lichaam’ en vinden het ‘vervelend om te zien hoe knap anderen zijn’. Soms zijn ze bedreigd via whatsapp of hebben ze te maken gehad met online seksueel misbruik. De ervaringen die vooral meisjes via vragenlijsten hebben gedeeld met de Kinderombudsman, zijn niet mals.
‘Op veel scholen wordt gehandeld in vuurwerk, inclusief cobra’s en nitraten’
Het is voor veel jongeren makkelijk om aan zwaar illegaal vuurwerk te komen. Leerlingen van zeker 275 middelbare scholen laten aan NOS Stories weten dat er op hun school in vuurwerk wordt gehandeld.