Home » Onderwijstips april 2015

Onderwijstips april 2015


Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere de Landelijke Inspiratiedag 2015 van het Consortium Beroepsonderwijs en Girlsday: een initiatief van VHTO om meiden kennis te laten maken met bèta, techniek en ICT.

Landelijke Inspiratiedag 2015
woensdag 1 april – Spant!, Bussum
Op 1 april organiseert het Consortium Beroepsonderwijs haar Landelijke Inspiratiedag. Het programma staat vol interessante masterclasses en sessies. De masterclasses worden verzorgd door Jeroen van Merriënboer, Pedro de Bruyckere en Wilfred Rubers, die het respectievelijk hebben over onderwijs ontwikkelen, onderwijsverbetering door experimenteren en Blended Learning. Ook kunt u deelnemen aan sessies over doorlopende leerlijnen en experimenteren en innoveren van binnenuit. Bekijk voor meer informatie het programma en de website.

NVS-NVL: Congres ‘Met het oog op morgen’
donderdag 9 april – Vredenburg, Utrecht
Op 9 april organiseert NVS-NVL een jubileumcongres in Vredenburg Utrecht ter ere van het 50-jarig bestaan van de organisatie. Het programma staat in het teken van het onderwijs in 2025. Hoe ziet de wereld er dan uit en wat betekent dat voor de school, de leerling en zijn of haar toekomst? Onder anderen Paul Rosenmöller en cultuurinnovator Jef Staes staan op het programma. Ook geeft Paul Verhaeghe, hoogleraar klinische psychologie, een lezing over de relatie tussen de manier waarop de maatschappij is veranderd en het effect daarvan op de identiteitsvorming van uw leerlingen. Bezoek de website voor meer informatie.

Boek: Het prachtige risico van onderwijs (de Nederlandse vertaling)
In dit visionaire boek houdt onderwijspedagoog Gert Biesta een pleidooi voor wat het prachtige risico van onderwijs kan worden genoemd. Via de zeven thema’s van scheppen, communicatie, lesgeven, leren, emancipatie, democratie en virtuositeit werkt Biesta zijn boodschap uitvoerig uit: we kunnen onderwijs niet begrijpen als een krachtig, productieachtig proces, maar enkel als een zwak, existentieel proces. Hij laat zien dat we in het onderwijs doelen breder moeten stellen dan alleen meetbare opbrengsten en resultaten, en betoogt op onovertroffen wijze dat als onderwijs wil slagen, dat door niemand kan worden afgedwongen. Lees hier meer over de hoofdlijnen van het boek. Het boek is verkrijgbaar online en bij de betere boekhandel.

Next Learning Event 2015: For Impact!
22 april – Brabanthallen, Den Bosch
Leren gaat niet om de techniek. Het besef groeit dat het leren écht anders moet. Maar hoe? Dat leer tijdens hét event voor de learning-professional. Met creatieve werkvormen zoals de leer-safari, expertsessies, praktijkcases, learning tables en praktische sessies met leveranciers. Lees verder en bekijk het gehele programma op de website van Next Learning.

Girlsday
donderdag 23 april – heel Nederland
Girlsday is een initiatief van VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek, om meisjes op jonge leeftijd kennis te laten maken met bèta, techniek en ICT. Dit landelijke evenement vindt jaarlijks plaats in april, in 2015 op 23 april. Tijdens Girlsday openen tal van bèta-, technische en ICT-bedrijven én technische of ICT-afdelingen van bedrijven hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar. De meisjes kunnen deelnemen aan interessante activiteiten die speciaal voor hen op Girlsday worden georganiseerd én maken kennis met de bèta/technische werkzaamheden in de dagelijkse beroepspraktijk. Natuurlijk leren zij ook de vrouwelijke medewerkers die in de bedrijven werken kennen! Bezoek voor meer informatie de website.

Heeft u ook nog een tip of suggestie die in dit overzicht niet mag ontbreken? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.