Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met de zomervakantie in aantocht is er in het onderwijs vrij weinig te doen. Maar lezen, dat kan altijd en overal! Deze maand dus alleen boeken. Met onder andere ‘Leerlingen zijn net mensen’ en de ervaringsverhalen en cartoons van Petra Simon in ‘De moeilijke leerling bestaat niet’.
Is alles van waarde meetbaar?
toetsing en vorming in het onderwijs
In het (hoger) beroepsonderwijs, het voortgezet onderwijs en het basisonderwijs neemt het gebruik van toetsen toe. Tegelijkertijd verschijnen er kritische rapporten over toetsing en ontstaan collectieven om toetsen af te schaffen. Voor de onderwijspraktijk is het niet gemakkelijk om in te spelen op de wisselende accenten van de politiek. Nu eens staan de eigen identiteitsvorming en de zelfwerkzaamheid van jongeren centraal, dan weer de externe eisen waar zij aan moeten voldoen. Hoe ga je daarmee om als docent, als afdelingsleider of als examencommissie? Dit boek helpt docenten, beleidsmakers en andere onderwijsbetrokkenen bij het ontwikkelen van een toetspraktijk die verder kijkt dan de waan van de dag. Het bevat herkenbare praktijkvoorbeelden, handige achtergrondinformatie en onderzoeksgegevens. Met discussievragen en een zelftoets worden onderwijsprofessionals uitgedaagd om de eigen visie te verhelderen en te herijken.
Trainersboek faalangst, examenvrees en sociale vaardigheden
Gebrek aan sociale vaardigheden en zelfvertrouwen kan leiden tot negatief gedrag. Dit boek biedt trainers in en buiten het onderwijs handvatten om faalangst, examenvrees en sociaal onhandig gedrag bij pubers te signaleren en te begeleiden. Een praktisch handboek met tips en adviezen voor het opzetten van een training. Het materiaal voor de oefening ‘Dobbelen voor het leven’ is bijgevoegd, waardoor de trainer hier direct mee aan de slag kan.
De moeilijke leerling bestaat niet
Een positieve kijk op het praktijkonderwijs
Leerlingen in het praktijkonderwijs (of het beroepsonderwijs in Vlaanderen) hebben soms een vervelende schoolcarrière achter de rug. Leren, lezen, opletten, luisteren, stil blijven zitten. Het is allemaal heel lastig. Ze zijn dikwijls ook weinig geïnteresseerd. Zeker als iets te moeilijk is, of als ze er niet zo goed in zijn. Maar zo’n negatieve en ongemotiveerde houding werkt uiteindelijk alleen maar in hun nadeel. Hoe je deze leerlingen weer bij de les krijgt, laat Petra Simon zien in haar cartoons en ervaringsverhalen uit 30 jaar praktijkonderwijs. Petra Simon houdt docenten een spiegel voor. En zij hoopt dat daardoor af en toe één lastige leerling meer bij de les gehaald wordt.
Leerlingen zijn net mensen
40 tips om gedrag van studenten te verbeteren
Wil jij een nog betere leraar worden? Een leraar bij wie leerlingen zich beter gedragen en meer leren? Wil je effectief lesgeven aan gemotiveerde leerlingen? Dan kan dit boek je helpen. Leerlingen zijn net mensen beoogt niet om van jou de perfecte leraar te maken; zo’n leraar bestaat namelijk niet. Het helpt je ook niet om perfecte leerlingen te vormen; die bestaan evenmin. Deze uitgave reikt je wel vijftig praktische tips aan om het gedrag van leerlingen in je klas te verbeteren. En het mooie is: als hun gedrag verbetert, verbeteren hun prestaties ook. Als je de tips uit dit boek ter harte neemt, zal bovendien je manier van lesgeven structureel verbeteren. Ieder kind verdient een leraar die in hem gelooft. Wees die leraar! Leerlingen zijn net mensen is uitgegeven in twee varianten: voor leraren in het basisonderwijs en voor docenten in het voortgezet onderwijs.
Heb jij onlangs nog een interessant boek over het onderwijs gelezen? Deel je tips er ervaringen via onderstaand reactieformulier.