Home » Onderwijstips maart 2015

Onderwijstips maart 2015


Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het VO-Congres 2015, het Nationaal Techniekfestival ‘Nederland Innoveert’ en het boek ‘Dat zoeken we zelf wel uit’, over onderwijsonderzoek door het werkveld zelf.

Congres: VO-Congres 2015
26 maart – NBC, Nieuwegein
Het VO-congres is de conferentie die de VO-raad jaarlijks in maart organiseert voor zijn leden. Het congres staat in het teken van uw professionele en persoonlijke ontwikkeling. De dag draait om uitwisseling, leren, contact leggen en het opdoen van nieuwe energie en inspiratie. We staan stil bij de nieuwste ontwikkelingen binnen de sector en bij belangrijke ontwikkelingen in de wereld om ons heen. Het VO-congres 2015, Delen voor de toekomst, is het achtste VO-congres op rij. De programmering staat zoals ieder jaar als een huis. Dit jaar zullen onder anderen Daan Roosegaarde, André Kuipers en Prof. dr. Yong Zhao een workshop en/of lezing verzorgen. Bezoek voor meer informatie en tickets de website (inschrijven kan tot 6 maart).

Festival: Nederland Innoveert – Nationaal Techniekfestival
13 & 14 maart – RDM, Rotterdam
Nederland Innoveert is voor iedereen die passie heeft voor techniek! Op het Nationale Techniekfestival kunnen bezoekers vele interessante sprekers zien, innovaties zien en deelnemen aan verscheidende workshops, in contact komen met bedrijven en zich oriënteren op de beroepspraktijk. Nederland Innoveert is met name bedoeld voor scholieren in de bovenbouw van de middelbare school, studenten van ROC’s, HBO en universiteiten en (jonge) professionals. Stel op de website zelf je festivalprogramma samen door te selecteren op dag, discipline, presentatievorm, spreker of bedrijf. Ook voor dit evenement dient u zich aan te melden. Dat kan via deze link.

Tip: nieuwe Onderwijs Pioniers gezocht!
aanmelden voor 6 april 2015
Heb jij ideeën over de ontwikkeling van je vak, het curriculum of de ontwikkeling van je team of de school als geheel? Maar vind je het lastig om dat alleen te doen of heb je ondersteuning nodig om een idee in praktijk te onderzoeken? Meld je dan aan voor Onderwijs Pioniers. Onderwijs Pioniers kan je helpen om jouw ideeën te realiseren in de praktijk Je krijgt de mogelijkheid jouw idee te onderzoeken in de praktijk, je ervaringen uit te wisselen  met andere Pionierende Leraren. De beste ideeën worden beloond met een budget, begeleiding voor de realisatie en een groeiend netwerk van Pionierende leraren.  Onderwijs Pioniers krijgen een jaar lang een intensief leertraject en worden gecoacht door ervaren leraren. Heb je een idee en wil je meedoen? Meld je dan aan voor Onderwijs Pioniers. Voor de beste ideeën is een budget van €4.000,- beschikbaar.

Boek: Dat zoeken we zelf wel uit
verschijnt op 23 maart 2015
Sinds een paar jaar groeit de aandacht voor een nieuwe vorm van onderwijsonderzoek: het doen van praktijkonderzoek in de eigen school door docenten, middenmanagers en schoolleiders. Het gaat daarbij om onderzoek naar problemen waar docenten en leidinggevenden zelf tegenaan lopen of naar vraagstukken waar ze graag antwoord op willen hebben. In de meer theoretische bijdragen van mederedacteur Sanneke Bolhuis en haar Fontys-collega’s Ilona Mathijsen en Quinta Kools gaat het om de kern van praktijkonderzoek, de valkuilen daarbij en de vraag wat het zelf verrichten van onderzoek voor docenten eigenlijk oplevert. Het tweede deel bevat artikelen waarin vooral de onderzochte praktijk centraal staat. De auteurs beschrijven – met de focus op klas, leerjaar of de hele school – hun onderzoeksleerervaringen. Rutger van de Sande laat in het slotartikel zien dat voor de school interessant onderzoek ook heel goed verricht kan worden door leraren in opleiding.

Onderwijslezing 2015: Passend onderwijs
18 maart – Windesheim, Zwolle
Op 18 maart 2015 organiseert Windesheim de Onderwijslezing. Deze jaarlijks terugkerende lezing rond een actueel thema wordt door onderwijsprofessionals gewaardeerd als een inspirerende ontmoetingsplek. Het thema van dit jaar is ‘Passend onderwijs’. Sinds 1 september is het bij wet geregeld: alle scholen zijn verplicht kinderen en jongeren een bij hun leerbehoeften en mogelijkheden passend onderwijsaanbod te doen. Dat roept veel discussie op en vaak gaat het dan over de risico’s en de bedreigingen, over leraren die zo veel niét kunnen, over kinderen die het slachtoffer dreigen te worden als er geen plaats voor hen is in een speciale school. Tijdens de Onderwijslezing verkennen we vooral de kansen die passend onderwijs biedt. Voorafgaand aan de lezing worden drie mini-symposia georganiseerd: ‘Professionaliseren van leraren voor passend onderwijs in het mbo’, ‘Gepersonaliseerd leren met gebruik van ICT’ en ‘Visioenen van passend onderwijs waarin elk talent telt’. Bezoek voor meer informatie de website.

Ook een tip? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier!

Laatste onderwijsnieuws

staand vergaderen

8 tips: Anders vergaderen

Sluipt de sleur soms stiekem in jullie vergaderingen? Werken jullie altijd maar routinematig de agenda af? Doe nieuwe inspiratie op met deze tips om anders te vergaderen.

Bekijk

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.