Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand de documentaire ‘Alphabet’, de boeken ‘Onderwijshelden’ en ‘Gelukkig voor de klas’ en het congres Making Shift Happen.
Boek: Onderwijshelden
55x het bewijs dat het kan
Onderwijshelden is een boek voor iedereen met een hart voor onderwijs, op zoek naar inspiratie. ‘Bewust of onbewust voelt ieder mens wel aan dat het huidige onderwijssysteem niet op alle gebieden meer aansluit bij de behoeften en mogelijkheden van de wereld van vandaag en morgen. Velen delen ook een gevoel van onvrede en machteloosheid: je kunt het systeem nou eenmaal niet veranderen. Initiatiefnemers Alette Baartmans, Marcel Derksen en Claire Boonstra hebben een ander beeld: van ministerie tot klaslokaal en ver daarbuiten zien zij mensen die verbazing en frustraties omzetten in ideeën en die bewijzen dat onderwijs zich wel degelijk kan ontwikkelen ten behoeve van de snel veranderende maatschappij. Via een boek en de website Onderwijsheldenboek krijgen deze mensen een platform. Om te laten zien dat het kan, te motiveren en te inspireren. Om meer keuzes mogelijk te maken die het onderwijssysteem in beweging brengen.’
Congres: Making Shift Happen
7 oktober – Beurs van Berlage, Amsterdam
De CBE Group organiseert op dinsdag 7 oktober in de Beurs van Berlage het jaarlijkse congres Making Shift Happen. Onderwijsdeskundigen, breinexperts en technologische experts uit o.a. Singapore delen deze dag hun visie op technologie en het onderwijs van de toekomst. Het thema van dit jaar is dan ook ‘We Create our Future’. Een congres dat u wil aanzetten tot het formuleren van antwoorden op vragen die wij ons willen én moeten stellen. Want zoals neurowetenschapper Beau Lotto stelt: ‘De meest succesvolle systemen in de natuur zijn zij die innoveren, die de realiteit waarnemen en daar effectief en creatief op reageren. En aan dat proces wil het onderwijs blijven bijdragen.’
Documentaire: Alphabet
‘Een ode aan de menselijke verbeelding, in de vorm van een aanklacht tegen hiërarchisch, op competitie en kwantificeerbare resultaten gericht onderwijs. Deze essayistische documentaire citeert aan het begin onderwijsexpert Sir Ken Robinson: “Ik geloof dat we dit vermogen [tot verbeelding] systematisch vernietigen in onze kinderen en onszelf”. De film treft van China tot Frankrijk dezelfde klachten. Zo betreurt Yang Dongping, hoogleraar Onderwijskunde aan de Technische Universiteit van Beijing, de komst van het marktdenken in Chinees onderwijs: “Tegenwoordig wordt iedereen meegezogen in de kolkende maalstroom van competitie”. De Duitse onderwijsexpert Andreas Schleicher is juist een voorstander van het internationaal gestandaardiseerd testen van leerlingen.’
Lees verder op de website van IDFA en bekijk de bioscoopagenda voor filmvertoningen
Boek: Gelukkig voor de klas
‘Een handreiking voor alle leraren die de eigen bevlogenheid willen aanwakkeren. Dit boek beschrijft aan de hand van de positieve psychologie wat docenten kunnen doen om het geluk van zichzelf en hun leerlingen te vergroten. Het laat zien hoe je je werkplezier op peil kunt houden. Leraren staan steeds vaker voor (te) grote klassen, hebben te maken met ouders die kritisch meekijken en leerlingen voor wie respect voor de leraar niet vanzelfsprekend is. Dit kan er in combinatie met de hoge werkdruk voor zorgen dat de schoonheid van het vak op de achtergrond raakt: het bijdragen aan de zelfredzaamheid en het geluk van toekomstige generaties. Alleen docenten die hun werkplezier op peil weten te houden, slagen erin zich blijvend te laten inspireren door dit ideaal. Gelukkige leraren hebben leerlingen die beter presteren en zijn zelf gezonder.’
Nationaal Congres ‘Toetsen om te leren’
31 oktober – Congrescentrum 1931, ‘s-Hertogenbosch
We toetsen veel in het onderwijs. Te veel? In ieder geval doen we te weinig met de uitkomsten van toetsing. We gebruiken de resultaten niet of nauwelijks als feedback. Terwijl juist deze feedback een belangrijke schakel vormt in de ontwikkeling van leerlingen. Toetsen horen in dienst te staan van het leren. Het Nationaal Congres ‘Toetsen om te leren’ staat geheel in het teken van onze visie dat we anders moeten én kunnen toetsen om de kwaliteit en het rendement van het onderwijs te vergroten. Het congres is een inspiratiebron voor docenten, managers, sectieleiders, teamleiders, bestuurders en toetscoördinatoren binnen het voortgezet onderwijs. Het congres wordt georganiseerd door Bureau ICE, een onafhankelijke expert in toetsing & examinering en Malmberg, een van de grootste educatieve uitgeverijen in Nederland. Bezoek de website voor meer informatie.
Heb jij ook nog een tip of suggestie die je wil delen met collega’s? Stuur een e-mail naar de redactie of reageer direct via onderstaand reactieformulier.