Nu de coronacrisis het onderwijs een nieuwe kant op dirigeert, lijkt er meer ruimte te ontstaan voor allerlei wilde ideeën. Wat houden ze in? En kan het onderwijs zich, juist in tijden van of na corona, vernieuwen? In dit artikel lichten we een paar ideeën uit.
Alles veranderde toen half maart de scholen sloten. Leraren moesten opeens lesgeven op afstand en leerlingen volgden veel meer digitaal onderwijs dan eerder voor mogelijk werd gehouden. Wat de gevolgen van de crisis op het onderwijs zullen zijn, weten we niet. Hoe lang de crisis precies gaat duren, ook al gaan de scholen nu voorzichtig weer open, ook niet. Toen alles even stillag, ontstond ruimte voor vernieuwende ideeën.
Schooljaar = kalenderjaar
We zitten alweer in mei. Nog een paar weken te gaan en dan is het alweer zomervakantie. Daarna starten de leerlingen in een nieuw leerjaar. Maar deze weken gaan er stemmen op om het schooljaar gelijk te trekken met het kalenderjaar. Volgens deze oud-docent geeft dat rust. Niet alleen om opgelopen leerachterstanden weg te werken, maar ook omdat je dan voldoende tijd hebt voor belangrijke evenementen die nu niet doorgaan. Bijvoorbeeld de eindmusical voor achtstegroepers, open dagen van hogescholen en universiteiten voor vo-leerlingen, de Rome-reis of stages en praktijkexamens voor mbo-studenten. Bovendien is het veel logischer om het schooljaar en het kalenderjaar gelijk te trekken en scheelt het scholen ook nog eens een hoop administratief werk.
Weg met de eindexamens
Begin april stond een pleidooi in De Volkskrant: weg met de eindexamens op middelbare scholen. Richt je onderwijs zo in dat leerlingen de competenties ontwikkelen die ze nodig hebben in hun vervolgopleidingen en toekomstige carrières. Het vo moet hierin het voorbeeld van het po volgen. Daar wordt de groei van leerlingen acht jaar lang intensief getoetst met allerlei meetinstrumenten en gemonitord met een leerlingvolgsysteem. Een opleiding zonder eindexamens, vraagt veel creativiteit en veerkracht van docenten. Maar dat moet mogelijk zijn, volgens de auteurs, want de eerste ervaring ermee hebben we immers dit jaar al gehad.
Meer digitaal onderwijs
Corona legt het leren niet stil. Juist door de crisis krijgt de inbedding van IT in het onderwijs een impuls, schrijft het Brabants Dagblad. Om studievertraging te voorkomen, zoeken leraren naar manieren om het onderwijs op andere manieren aan te bieden. Zowel in het verzorgen van lessen als in het afnemen van toetsen. Kan het onderwijs deze innovatie na de coronacrisis doorzetten? Ja, mits het onderwijs straks twee sporen bewandelt: ‘gewoon’ onderwijs geven en daarnaast de digitale innovatie doorzetten.
Online lesmateriaal voor iedereen
Tijdens de coronacrisis ontstaan veel nieuwe initiatieven. Diverse partijen stellen nu gratis onderwijsmateriaal beschikbaar. Zo heeft Malmberg een speciale site in het leven geroepen met lesmateriaal voor afstandsonderwijs en vervolgleerroutes, waarmee de onlangs gestarte basisscholen snel de onderwijsbehoefte bij kinderen kunnen meten. Ook weten veel leerkrachten in het basisonderwijs Mijn Malmberg te vinden voor lessuggesties, om de dagelijkse lessen mee te verrijken. Docenten in het voortgezet onderwijs en in het mbo kunnen terecht op actueel.malmberg.nl voor actuele aanvullingen op de lesstof voor taalvakken.
Vernieuwing: juist nu?
Kan het onderwijs zich, juist in tijden van corona, vernieuwen? Ja, misschien wel. Veranderen na een periode waarin alles heeft stilgelegen is makkelijker. Maar dan moeten veel leraren wel de creatieve en innovatieve manier van denken vasthouden waarmee het onderwijs nu wordt vormgegeven. Dus gaan we na de coronacrisis niet door met wat we daarvoor deden, dan lukt vernieuwen misschien wel!
Hoe denk jij over deze onderwijsvernieuwingen? Moeten ze verder worden uitgewerkt? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.