Hoe kun je leerlingen in de bovenbouw helpen een bewuste studiekeuze te maken? Deze vraag stond centraal bij de pilot van het MotivatieKompas ‘What makes me move?’, ontwikkeld door Stichting Emergo. YoungWorks voerde in opdracht van De Haagse Hogeschool en TU Delft een effectmeting uit om te achterhalen wat het effect van het MotivatieKompas is geweest op drie VO-scholen die deelnamen aan de pilot.
Onvoldoende inzicht in drijfveren
Veel jongeren hebben aan het eind van de bovenbouw moeite met het maken van een ‘goede’ studiekeuze. Ze worstelen met vragen als: wat vind ik interessant? En welke opleiding past bij mij? Ook missen veel leerlingen nog duidelijk zicht op hun eigen drijfveren en competenties. Jongeren die het nog niet weten, stellen hun studiekeuze vaak uit en zijn ook minder actief in hun studieoriëntatie. Hierdoor maken ze een studiekeuze die nog weinig onderbouwd is. Zeker in het technische vervolgonderwijs weten jongeren vaak niet goed wat een studie precies inhoudt en wat je er later mee kunt. Gevolgen zijn dat studenten switchen van studie in (of na) het eerste jaar, stoppen met hun studie of weinig succes hebben in hun studie
MotivatieKompas
Om jongeren te helpen bij een bewuste studiekeuze, ontwikkelde Stichting Emergo het MotivatieKompas ‘What makes me move?’. Het hoofddoel van het MotivatieKompas is om leerlingen in de bovenbouw (4/5 havo en 5/6 vwo) bewust te maken van hun motivaties en competenties. Tijdens het traject, dat plaatsvindt tijdens schooluren, kijken leerlingen terug op persoonlijke ervaringen in het verleden, waaruit ze motiverende elementen halen. Bijvoorbeeld vind je het leuk om iets te maken, iets te bedenken, iets te onderzoeken, iets te organiseren of met mensen te praten? Vervolgens wordt er onder begeleiding van een expert naar motiverende beroepen en sectoren gezocht. Op basis hiervan oriënteren leerlingen zich op verschillende opleidingen die aansluiten bij hun drijfveren en competenties. Inmiddels doorliepen ruim 1000 Nederlandse jongeren het project.
Effectmeting
In opdracht van De Haagse Hogeschool, TU Delft en Stichting Emergo voerde YoungWorks afgelopen jaar een effectmeting uit rondom de pilot ‘What makes me move?’. Deelnemende scholen aan deze pilot waren het Montaigne Lyceum, Picasso Lyceum, IJsselcollege en het Mondriaan College. We maakten gebruik van een gecombineerde methode van kwalitatief en kwantitatief onderzoek om het effect, waardering en de beleving van het MotivatieKompas op de studieoriëntatie te meten. Verder vroegen we de leerlingen (met Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid profielen) en hun ouders om advies en verbeterpunten. Aan de hand van een 0- en 1-meting, middels een vragenlijst, maten we het effect van het MotivatieKompas op de kennis, attitude en gedragsintentie met betrekking tot studiekeuze. Naast de effectmeting maakte YoungWorks een inspiratiefilm rondom de pilot die het proces van het MotivatieKompas belicht.
Positieve invloed op zelfbeeld en studiekeuze
De effectmeting biedt een aantal interessante inzichten. Het MotivatieKompas heeft een positieve invloed op de oriëntatie en studiekeuze van de deelnemende leerlingen op vervolgstudies. Een grotere groep jongeren weet dankzij het kompas wat ze willen gaan studeren en zijn zich ook meer gaan oriënteren op vervolgopleidingen. Ook heeft het MotivatieKompas een positief effect gehad op het zelfbeeld van de leerlingen. Jongeren hebben inzicht gekregen in hun motivaties en competenties en kunnen gemakkelijker hun kwaliteiten en zwakke punten benoemen. Een ander belangrijk effect is dat meer jongeren kennis hebben van bètatechnische studies en –beroepen en een beter beeld hebben van de inhoud van deze studies. Deze uitkomst is relevant voor De Haagse Hogeschool en TU Delft die jongeren willen aantrekken voor bètatechnische opleidingen.
TU Delft en De Haagse Hogeschool evalueren de pilot deze zomer en onderzoeken aan welke scholen in de regio ze het MotivatieKompas in het schooljaar 2012-2013 willen gaan aanbieden. Daarnaast voeren Stichting Emergo en YoungWorks verbeteringen door om de waarde verder te vergroten.
Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met: Joris Schuurman, Senior Adviseur YoungWorks 020-419 98 40 / joris@youngworks.nl
©2012 YoungWorks BLOG