Veel leraren in het primair- en in het voortgezet onderwijs ervaren de werkdruk en de werkstress als te hoog. Maar waar gaat dan precies de meeste tijd in zitten? En waar loopt het soms zelfs spaak? Deze en meer vragen onderzocht de Radboud Universiteit Nijmegen in opdracht van de Algemene Onderwijsbond.
Het onderzoeksrapport ‘Tijdsbesteding leraren po en vo’ is nu te downloaden. We zetten de belangrijkste inzichten alvast voor je op een rijtje.
Inzichten werkdruk leraren
- Leraren werken structureel over: hoewel de cao-norm een werkweek van 40 uur in het po en een werkweek van 42,5 uur in het vo voorschrijft, werken leraren respectievelijk gemiddeld 46,9 uur en 45,2 uur per week.
- Doorwerken in vakanties: zowel in het po als in het vo werken leraren in alle vakanties samen zo’n 20 tot 52 uur door. Dit komt nog bovenop de overuren die leraren maken op wekelijkse basis.
- Nauwelijks pauze: de pauze wordt vaak in beslag genomen door overleg met collega’s, leerlingen of ouders. Daardoor nemen leraren op een werkdag gemiddeld slechts een kwartiertje pauze.
- Weinig tijd professionalisering: gemiddeld trekken leraren in het po 1,6 uur en leraren in het vo 1,4 uur uit voor scholingsactiviteiten als cursussen of het bijhouden van vakliteratuur.
- Contact onderhouden zwaar: zowel in primair- als voortgezet onderwijs wordt het contact met ouders vaak als zwaar ervaren.
Download voor alle onderzoeksresultaten het rapport ‘Tijdsbesteding leraren po en vo’.
Herken jij jouw werksituatie in bovenstaande onderzoeksresultaten? Lukt het jou en/of de school waar je werkt om de werkdruk te verlichten? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.