Home » Onredelijke pubers in de klas? 8 tips om ermee om te gaan

Onredelijke pubers in de klas? 8 tips om ermee om te gaan

Pubers kunnen soms de boel aardig ontregelen, ook in de klas. Ook al ogen ze zo volwassen, ze zijn het nog niet. Op weg naar volwassenheid leren ze omgaan met nieuwe gevoelens en zoeken ze naar hun identiteit. En ontdekken wie je bent, dat doe je door je af te zetten tegen anderen. Dat betekent dus ook tegen jou als docent. Wat doe je als je een onredelijke puber in de klas hebt? We geven je 8 tips.

1 Reageer niet boos, maar doorbreek het patroon

Soms is het niet anders. Dan haalt die ene puber het bloed onder je nagels vandaan door weer geen huiswerk te maken of de les te verstoren. Toch is het de kunst om niet boos te reageren. Dan gooi je alleen maar olie op het vuur. Doorbreek het patroon met een onverwachte reactie en verras de puber. Bijvoorbeeld met een grapje of het spiegelen van het non-verbale gedrag.

2 Kies waar je op ingaat

Een onredelijke puber kan ervoor zorgen dat jij hem of haar wel op alles wilt aanspreken. Dat zorgt voor een vicieuze cirkel. ‘Kies daarom strategisch waar je op ingaat’, zegt klinisch psycholoog en psychotherapeut Arnold Groos in de Volkskrant. Pubers gaan nu eenmaal over grenzen, maar je hoeft niet van alles een probleem te maken.

3 Toon oprecht interesse

Al die nieuwe ontwikkelingen in het hoofd en lichaam hebben een behoorlijke impact als puber. Toon daarom oprecht interesse voor wat er omgaat in de scholier. Is de puber echt onredelijk? Dan is er vaak een reden voor. ‘Benader de scholier daarom met nieuwsgierigheid en nodig uit om te praten’, zegt leerkracht Mary Davenport op Edutopia. De kans om gehoord te worden is voor een lastige puber heel verleidelijk.

4 Onderzoek jouw rol en wees consequent

Onderzoek jouw rol in de uitwisseling met de puber. Pubers hebben een ware neus voor onredelijk gedrag van anderen. Dus controleer bij jezelf of je de scholier aanspreekt op iets waar je ook anderen op aanspreekt. En als je niet redelijk geweest bent, geef dat dan eerlijk toe.

5 Prik door zelfoverschatting heen

Als puber wil je de wereld laten weten dat je die helemaal niet nodig hebt. En bemoeienis? Daar is geen ruimte voor. Klinisch psycholoog en psychotherapeut Arnold Groos noemt dit in de Volkskrant een vorm van zelfoverschatting. En daar moet je doorheen prikken. Pubers kunnen vaak de gevolgen van hun daden nog niet overzien, dus laat merken dat je voor ze klaar staat.

6 Maak je verwachtingen duidelijk

Pubers zoeken hun grenzen op. De manier om te ontdekken waar hun grenzen liggen. Helaas testen ze dan ook jouw grenzen. Wees daarom duidelijk wat je verwachtingen zijn en wat je wenst van de scholieren. Doe dit samen met de klas in een gesprek. Bijvoorbeeld zoals de klas van Bobby Shaddox, docent maatschappijleer. Zo maken jullie gezamenlijke gedragsafspraken waar jullie elkaar aan houden.

7. Complimenteer goed gedrag

Benoem het positieve gedrag, ook al is een puber lastig. Volgens Australisch onderzoek blijkt dit effectiever te zijn dan de focus leggen op wat er fout gaat en een scholier met straf de klas uit te sturen. Pubers hebben vaak een negatief zelfbeeld en hiermee geef je ze een positief zetje in de goede richting.

8 Werk samen met andere leerkrachten

Jouw collega’s hebben ook met onredelijke pubers te maken. ‘Vraag daarom eens aan elkaar hoe je daarmee omgaat’, zegt leerkracht Mary Davenport op Edutopia. Zo kunnen jullie elkaar helpen. Maak er een positief en constructief gesprek van. Zo voorkom je dat het een klaaguurtje is over lastige leerlingen.

Meer weten?

Met de lessuggestie: Argus Clou ‘De puberteit komt eraan’ geef je aandacht aan de puberteit in groep 8. Wil je liever meer weten over identiteit en imago bij pubers? Lees dan meer over de puberijsberg of over het puberende meisjes– of jongensbrein.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.