Eerder schreef OVM al over het project Onze Nieuwe School: de zoektocht van Gemeente Amsterdam en Kennisland naar nieuwe schoolmakers in de regio. Inmiddels zijn de vier winnende schoolplannen bekend én ontwikkelde Talent, de methode Nederlands van Malmberg, onlangs een lesidee bij het onderwerp. Hoog tijd dus voor een update.
Achtergrond project
Volgens een prognose van de gemeente Amsterdam zal het aantal leerlingen in het voortgezet onderwijs in de gemeente tot 2025 groeien met meer dan 11 procent; voor het primair onderwijs bedraagt dat percentage 9 procent. De noodzaak voor nieuwe scholen in de hoofdstad wordt dus steeds groter. Daarnaast wil de gemeente diversiteit in het onderwijsaanbod stimuleren. Om dat voor elkaar te krijgen, lanceerde de gemeente in samenwerking met Kennisland het project Onze Nieuwe School. Online konden mensen van binnen én buiten de regio hun ideeën indienen voor een nieuwe Amsterdamse school. Na verschillende stemmingsrondes en een incubator, zijn vier ideeën geselecteerd voor de kraamkamer: in deze laatste fase worden de initiatiefnemers door de gemeente geholpen bij het starten van hun school.
De vier winnende ideeën voor een nieuwe school zijn Laterna Magica 0-18, Klein Amsterdam, Kiem en de Alan Turingschool. In dit artikel gaan we in op de onderwijsconcepten die (mede) gericht zijn op leerlingen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar:
Laterna Magica 0-18
Laterna Magica is een school met doorlopende leer- en ontwikkellijnen voor leerlingen van 0 tot 18 jaar. Verwacht hier geen overgang van kinderopvang naar basisschool en van basisschool naar middelbare school. Een natuurlijke, ononderbroken groei van de leerling is hier het uitgangspunt. Het curriculum is vakoverstijgend en flexibel van aard. Dat schept de vrijheid om waar nodig het leren binnen de school af te stemmen op ontwikkelingen binnen de maatschappij. De organisatiestructuur en opleiding zijn zo ingericht dat informeel leren, werkplekleren en teamleren centraal staan. Dit resulteert in een natuurlijke verbinding tussen opleiden en professionaliseren. Verwacht startjaar: schooljaar 2018-2019. Bezoek voor meer informatie www.laternamagica.info.
KIEM
Het schoolconcept van KIEM is afgestemd op de talenten, interesses, het ontwikkelingstempo en de bewegelijkheid van – met name – jongens in het voortgezet onderwijs. De volgende vier pijlers staan hierbij centraal: didactiek (motiverend en doe-gericht), maatschappelijke vorming (authentiek leren), het leraarschap (naast didacticus ook pedagoog) en oudercontact (partnerschap). De afdeling Jeugd en Zorg van de gemeente Amsterdam is geïnteresseerd in onderzoek naar het effect van dit type onderwijs op vroegtijdige schooluitval bij jongens. Het plan wordt om te beginnen in Amsterdam uitgerold – als nieuwe school of binnen een bestaande school – en vormt een basis voor een eventuele landelijke aanpak. Verwacht startjaar: schooljaar 2017-2018. Bezoek voor meer informatie http://kiemonderwijs.nl/.
De Alan Turingschool
Volgens de initiatiefnemers van de Alan Turingschool sluit het huidige onderwijs onvoldoende aan op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Het voegt te weinig waarde toe. Met name moeilijk lerende kinderen, kinderen die niet in alle vakken even goed zijn én getalenteerde leerlingen zijn hier de dupe van. Op deze school staan de volgende vier ambities centraal: foutloos rekenen, schrijven en lezen; denkende doeners; breed opgeleide wereldburgers; gezondheid. De Alan Turingschool is voor leerlingen van 0 tot 18 jaar. Iedere leerling maakt er op eigen snelheid een natuurlijke overgang van primair- naar voortgezet onderwijs. De Alan Turingschool is een integraal kindcentrum, open van 8 tot 18 uur, 45 weken per jaar, waar ruimte is voor verlengde schooltijd, huiswerk en ontspanning. Zo sluit de school beter aan op het gezinsleven. Verwacht startjaar: schooljaar 2018-2019. Bezoek voor meer informatie http://www.alanturingschool.nl/.
Onze Nieuwe School: het lesidee
Op het blog van Talent Actualiteit verscheen onlangs een lesidee naar aanleiding van een filmpje over de vier gekozen schoolplannen. In de video komen de verschillen, overeenkomsten en unieke kenmerken van de scholen aan bod. Naar aanleiding van het filmpje beantwoorden leerlingen een vijftal vragen en worden ze aan het denken gezet over de schoolconcepten. Voor welke school zouden zij kiezen? En als ze zelf een school mogen bedenken, hoe zou die er dan uit komen te zien? Hierbij bereiden leerlingen een korte elevator pitch voor om hun idee uit te leggen. Lees verder en bekijk de video op Talent Actualiteit.
Bronnen:
Op welke school zou u zich als docent wel thuis voelen? Waarom? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.