Onderwijs van Morgen, Malmberg en onze partner Math4all kijken terug op een geslaagde eerste editie van het OVM-event ‘Wiskunde van vandaag én morgen’. Na een enthousiasmerende keynote van wetenschapsjournalist Diederik Jekel, gingen deelnemers tijdens diverse workshops zelf aan de slag met het thema van de dag: denkactiverende wiskunde.
Maandag 13 juni vond in het BOVAGhuis in Bunnik de eerste editie van het OVM-event ‘Wiskunde van vandaag én morgen’ plaats. Deze dag stond in het teken van meer plezier in wiskunde. Hoe? Door middel van denkactiverende opdrachten, een betere aansluiting bij de belevingswereld van leerlingen en niet te vergeten met behulp van ict.
Leerlingen enthousiasmeren
Na een korte introductie van dagvoorzitter Anouck Vrouwe, neemt wetenschapsjournalist Diederik Jekel het stokje over. Aan de hand van een goocheltruc met een stok speelkaarten, illustreert Jekel dat wiskunde overal aanwezig is. Zijn boodschap: zorg dat er in de les zo nu en dan iets gebeurt wat verrast en direct raakt aan de emoties van leerlingen. Hoe? Door je af te vragen welke elementen uit de belevingswereld van leerlingen je kunt gebruiken om een onderwerp leven in te blazen of op een verrassende manier te benaderen. Volgens Jekel is dat dé manier om leerlingen te enthousiasmeren voor wiskunde.
Inspirerende voorbeelden
Wat volgt is een waterval aan inspirerende voorbeelden. Laat leerlingen tijdens dit EK bijvoorbeeld eens een doordachte poule samenstellen of de transfermarkt uitzoeken met behulp van correlatie en statistiek. Ook toont Jekel een opvallende advertentie van een exclusieve dagcrème met – nee, dit is geen grap – zalm-DNA. Bijschrift: ’90 procent van de vrouwen raadt dit aan’.
Jekel: “In vergelijking tot wat raadt 90 procent van de vrouwen dit aan? Hoeveel vrouwen hebben eigenlijk deelgenomen aan dit onderzoek? En wanneer zou het zijn afgenomen? Ik bedoel: als ik hier drie mannen vraag of ze liever koffie of thee drinken en het antwoord is drie keer ‘koffie’, dan kan ik dus beweren dat 100 procent van de mannen liever koffie dan thee drinkt. Het is heerlijk om samen met leerlingen te kijken wie de meeste fouten in zulke beweringen over alledaagse producten kan vinden. Zo kun je heel wat theorie bespreken.”
Passie en spontaniteit
Volgens Jekel is het wel belangrijk dat je kiest voor een aanpak die bij jou als docent past. Ga niet leuk doen omdat je denkt dat het moet; dat doorzien leerlingen meteen. Speel in op emotie, gebruik metaforen en breng je verhaal met passie en spontaniteit. Jekel voegt wederom de daad bij het woord: “Wie van jullie heeft er op 14 maart PI-day gevierd met leerlingen?” Een docent steekt haar vinger op, waarna Jekel haar op feestelijke wijze trakteert op een heuse PI-taart. “Wat leuk dat je dat hebt gedaan. Kijk, ik heb er zelf het PI-symbool op gemaakt. Mooi hè? Dat is waarschijnlijk wat jullie van deze dag gaan onthouden: ‘dat gekke mannetje met die taart.’ Zie je nou dat zoiets werkt?”
Workshops
Na de keynote van Diederik Jekel stonden er verschillende workshops op het programma. Zo organiseerde auteur en wiskundedocent Gerardo Soto y Koelemeijer een workshop over wiskundig denken in de praktijk. Want wiskundige denkactiviteiten ontwikkelen, hoe doe je dat eigenlijk? Met de tips van Soto y Koelemeijer – en aangevuld met voorbeelden van docent Lidy Wesker – gingen docenten zelf aan de slag met het omtoveren van ‘gewone’ opgaven in wiskundige denkactiviteiten.
Michel van Ast – onderwijsadviseur en auteur van het boek ‘Kleppen dicht’ – liet deelnemers aan den lijve ondervinden hoe en wanneer het gebruik van ict van meerwaarde is en wanneer ook vooral niet. Zijn motto: ‘Technology can amplify great teaching, but great technology cannot replace poor teaching’. Met behulp van activerende opdrachten en het TPACK-model illustreert Van Ast de gewenste balans tussen vakinhoud, didactiek en technologie. Drie andere sprekers uit het bedrijfsleven – van ASML, DronePoint, Technische Universiteit Eindhoven en TomTom – lieten uiteenlopende voorbeelden zien van wiskundige toepassingen in hun dagelijkse praktijk.
Tot slot kwamen de aanwezige wiskundedocenten in zeven inspirerende speeddatesessies meer te weten over ontwikkelingen als Virtual Reality (VR), learning analytics, wiskunde-apps, gaming, programmeren, prikborden en AlgebraKIT met handschriftherkenning.
Drie whitepapers
Speciaal voor wiskundedocenten die meer willen weten over hoe in te spelen op de belevingswereld van leerlingen, het ontwikkelen van denkactiverende opgaven, het gebruik van ict tijdens de wiskundeles en toepassingen van wiskunde in het bedrijfsleven, ontwikkelen de sprekers in samenwerking met Malmberg drie whitepapers. Hierin staan tips, suggesties en praktische voorbeelden waarmee u als wiskundedocent direct aan de slag kunt. Deelnemers aan het event ontvangen deze whitepapers automatisch. Was u niet aanwezig, maar bent u wel geïnteresseerd? Houdt dan de OVM-special ‘Wiskundig denken’ in de gaten of meld u aan via onderwijsvanmorgen@malmberg.nl.
Lees ook:
- Wiskundig denken: Wat is het precies?
- Wiskundig denken: denkactiverende opdrachten maken
- Wiskundig denken: deze docenten weten raad
- Wiskundig denken: de juiste vragen stellen
Was u aanwezig op het OVM-event ‘Wiskunde van vandaag én morgen’? Hoe heeft u de dag beleefd? Of heeft u een specifieke vraag over wiskundig denken in de praktijk? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.