Het gebruik van toepassingen en contexten kan bijdragen aan een beter begrip van wiskunde. Ook biedt het een uitgesproken kans om wiskundig denken bij leerlingen te stimuleren. Maak welke contexten lenen zich hiervoor? Hoe ontwerp je zulke wiskundelessen? En welk type opdrachten sluit er goed bij aan? Daarover lees je alles in de nieuwste OVM-whitepaper Hoe maak je wiskunde sprekender?.
De whitepaper Hoe maak je wiskunde sprekender? is een vervolg op het eerste OVM-event Wiskunde van vandaag en morgen, dat in 2016 plaatsvond in het BOVAGhuis in Bunnik. Gezien de locatie, kwamen die dag heel wat wiskundige toepassingen, concrete voorbeelden en casussen met betrekking tot mobiliteit aan bod. Deze whitepaper – die tot stand is gekomen in samenwerking met MathPlus, Dronepoint en de Technische Universiteit Eindhoven – gaat dieper in op de informatie, tips, trucs en voorbeelden die tijdens het event aan bod kwamen.
Download hier de whitepaper ‘Hoe maak je wiskunde sprekender?’
Mobiliteit
Zodra het over mobiliteit gaat, duiken er vanzelf wiskundige vragen op. De eerste twee hoofdstukken van de whitepaper gaan daarom in op concrete voorbeelden met betrekking tot verkeer en andere vormen van mobiliteit: van de zelfrijdende auto en routenavigatie tot aan cryptografie, het bestrijden van spookfiles en de positionering van ambulances. Kortom: genoeg praktijkvoorbeelden die je zelf zonder al te veel moeite kunt inzetten in de les. Aansluitend vind je in het hoofdstuk 4 een aantal direct toepasbare contexten en opgaven over de zelfrijdende auto, routenavigatie en cryptografie.
Drones
Het derde hoofdstuk gaat specifiek in op één onderwerp: drones. Ze zijn inmiddels in alle soorten, maten en prijsklassen te verkrijgen en dat maakt van drones bij uitstek een geschikt en spannend onderwerp voor de wiskundeles. “Ik kan iedere wiskundedocent aanraden om een kleine drone te regelen en die te gebruiken in zijn les”, aldus Peter van der Schuyt tijdens zijn presentatie op het OVM-event. “Iedereen vindt drones leuk. En dan spelen met coördinaten, positie bepalen, de nauwkeurigheid van die positie… Het is allemaal wiskunde.” Net zoals bij de andere onderwerp vind je in het vierde hoofdstuk ook een context met bijbehorende opdrachten die specifiek ingaat op het gebruik van drones.
3 whitepapers
De whitepaper Hoe maak je wiskunde sprekender? is de tweede whitepaper in navolging van het OVM-event Wiskunde van vandaag en morgen. De eerste whitepaper – Wiskunde, onderwijs en ICT – gaat in op hoe je ICT kunt inzetten als krachtig leergemeenschap om leerlingen te ondersteunen bij het leren van wiskunde. Benieuwd geworden? Je kunt deze whitepaper hier downloaden. De derde en laatste whitepaper over wiskundig denken gaat over het maken van denkactiverende wiskundeopdrachten en verschijnt medio februari 2017.
Verder lezen:
- Wiskundig denken: Wat is het precies?
- Wiskundig denken: denkactiverende opdrachten maken
- Wiskundig denken: deze docenten weten raad
- Wiskundig denken: de juiste vragen stellen
Maak jij tijdens de wiskundeles ook gebruik van concrete toepassingen en contexten? Deel je tips en ervaringen via onderstaand reactieformulier.